Pages

Monday, December 31, 2012

Menanti Hari Esok

Salam.

Pembaca yang dihormati,

Dari aspek tarikh, tiada beza hari ini 31/12/2012 dengan esok 1/1/2013 kerana kaedah penetapan tarikh masihi adalah jumlah hari selama empat tahun diagihkan bagi setiap bulan (48 bulan) sama ada 28 hari, 29, 30 atau 31 hari.

Manakala tarikh hijrah pula, setiap hari adalah berbeza, berbeza fasa cahaya bulan (anak bulan, sabit muda, suku, purnama, suku kedua, bulan sabit tua), setiap awal tahun hijrah berbeza pula musimnya dibanding dengan tarikh masihi, 29 atau 30 hari setiap bulan mesti tertakluk kepada fasa anak bulan, sama ada telah wujud (29) atau belum (30).



Bilangan tahun (cth:2012) merujuk kelahiran Nabi Isa علیه السلام Rasul Allah yang diberikan Injil, diutus kepada Bani Israel. Bilangan tahun (cth:1434) pula sepatutnya mengingatkan kita kepada Baginda Nabi Muhammad صلی الله علیه وآله وسلم rasul Allah terakhir yang diutuskan dengan Al-Quran, pelengkap semua kitab Allah, kepada umat seluruh alam. Umat Islam, umat yang telah menerima risalah, terkandung amanah, menyampaikan seruan Islam semampu mungkin, dengan hikmah kebijaksanaan, pengajaran yang baik, dan berbahas dengan cara yang lebih baik.



والله ولی التوفیق

- Posted using BlogPress from my iPad

Saturday, December 22, 2012

Belajar Berilmu

Perkongsian bersama... :-)

Penulisan kritis oleh Prof Shaharir. Boleh dibaca di link di bawah.

https://skydrive.live.com/redir?resid=BA6D30E7E52F4CDD!123&authkey=!AHY5JQwuuwOId0Y


- Posted using BlogPress from my iPad

Tuesday, December 18, 2012

Hujan sudah turun

Salam.

Minggu ini hujan sudah mula turun dengan lebatnya sekitar Kuala Terengganu. Tempat lain tidak pula diketahui, kerana kurang pula melihat berita sehari dua ini. Namun mungkin tidak jauh beza, melainkan di pantai barat semenanjung. Apa khabar di sana?

Aktiviti falak pada musim hujan boleh dikatakan tiada langsung. Tiada matahari, tiada bulan, tiada bintang, apa lagi tahi bintang (meteors) dan sebagainya. Yang ada awan, awan dan awan, lalu hujan pun turun. :-)




Ada idea untuk aktiviti falak "dalam hujan"? Jom kongsi. :-)

Monday, December 3, 2012

Langit

LANGIT

Ahmad Taufan bin Abdul Rashid

UniSZA

Pendahuluan

Langit – istilah yang penulis pasti bahawa sesiapa yang waras tidak akan menjawab tidak tahu. Namun setelah meneliti beberapa perspektif mengenai langit dan kewujudannya, penulis dapati ‘langit’ menurut perspektif kita, mungkin adalah ‘langit’ yang berbeza menurut perspektif lain. Justeru, penulisan ringkas ini akan membincangkan perspektif mengenai ‘langit’ dan kewujudannya.

Definisi Langit

Langit menurut Kamus Dewan bermaksud cakerawala atau jumantara. Cakerawala pula adalah objek-objek di langit termasuk bulan dan matahari. Justeru maksud langit menurut kamus adalah objek-objek di langit. Menurut kamus dwibahasa pula, langit membawa maksud ‘sky’ atau ‘heaven’. Melihat maksud ‘sky’ dan ‘heaven’ pula, kita temui sky – udarakasa, atmosfera bumi, manakala heaven – angkasa dan syurga.

Berdasarkan definisi di atas, terdapat sedikit perbezaan maksud langit menurut definisi kamus bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris apabila udarakasa atau udara, dan angkasa adalah bukan langit menurut perspektif bahasa Melayu. Menurut perspektif bahasa Melayu ini, bulan dan matahari adalah langit, atau berada di langit (dalam langit).

KAEDAH UMUM PENENTUAN WAKTU SOLAT

KAEDAH UMUM PENENTUAN WAKTU SOLAT
Ahmad Taufan bin Abdul Rashid
UniSZA


Pengenalan
Waktu solat ditentukan berdasarkan dua kaedah, iaitu kaedah cerapan dan kaedah hitungan. Kaedah cerapan adalah memerhati perubahan nyata posisi matahari di atas ufuk atau perubahan cahaya langit disebabkan perubahan posisi matahari di bawah ufuk. Kaedah hitungan pula adalah hitungan perbezaan sudut jam matahari ketika posisi yang sepadan dengan posisi matahari ketika tengahari (istiwa/transit).

Dalil
Posisi matahari yang menjadi rujukan bagi menentukan masuknya waktu solat adalah berdasarkan dalil Al-Quran dan Hadis yang jelas (Baharrudin, 2004 dan Baharrudin, 2003), yang kemudiannya dirumuskan kepada lima tanda awal waktu seperti berikut:

Waktu Zohor: apabila gelincir matahari
Waktu Asar: apabila bayang sesuatu sama dengannya, atau bayang dua kali panjang menurut Imam Abu Hanifah.
Waktu Maghrib: apabila matahari terbenam sepenuhnya.
Waktu Isyak: apabila hilangnya syafa’ merah.
Waktu Subuh: apabila munculnya fajar saddiq.
Dalam Abdul Ghani (1983), tanda masuknya waktu Asar ditambah dengan ayat “tidak termasuk panjang bayang waktu tengahari”.