Pages

Monday, November 26, 2018

Menjelang 2019

2018 berlalu dengan isu-isu yang sama setiap tahun. Fenomena falak juga berlalu seperti biasa dengan program anjuran sempena fenomena tersebut. Alhamdulillah, untuk tahun 2018 sahaja, dua fenomena gerhana bulan penuh berjaya disaksikan sebanyak dua kali, pada tanggal 31 Januari dan 28 Julai lepas.


Gambar adalah gerhana Julai lepas. Ternyata mata mula memusuhi fokus kamera. Agak terdesak merakam imej kabur ketika gerhana bulan untuk mendapatkan fokus terbaik. Agak menyerah kalah jugalah namanya, apabila gambar terhasil tidaklah sebaik mana fokusnya. Jadilah, kata orang .. hehe.

Tiada kajian rasmi dibuat, jadi tiada fokus penting dalam pemerhatian gerhana ini. Secara umum, detik gerhana berlaku seolah-olah lebih awal dari waktu jangkaan. Namun, beberapa indikator perlu diteliti kerana kenampakan dengan mata tidak sama dengan rakaman kamera. Petunjuk menerusi rakaman lebih baik sepatutnya, tetapi program yang melibatkan kehadiran awam menyebabkan saya gagal fokus kepada rakaman tetapi lebih kepada melayan pertanyaan dan aktiviti cerapan mereka yang hadir yang ghairah ketika detik-detik penting gerhana. Jadi aspek berkenaan saya serahkan kepada mereka yang lebih berpeluang, atau memang fokus kepada perkara tersebut. Saya cukup dengan bukti yang saya turut hadir sajalah.. hahaha

Yang penting, syukur kepada Ilahi yang masih beri peluang menyaksikan kejadian alam yang indah ini. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa.

No comments: