Thursday, December 29, 2011

Buku Kanak-Kanak

Membaca artikel dalam Berita Harian hari ini (29 Dis 2011), mata tertarik pada tajuk 'Diskriminasi gender buku kanak-kanak' oleh Hafizah Iszahanid yang menemubual Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr Bustam Kamri. Ulasan beliau menjadi fokus penulisan kali ini.

  1. Isu gender dalam buku kanak-kanak dalam skop dunia Barat tidak sama dengan skop Malaysia (tidak relevan). Tidak timbul konsep 'wira' atau gender dalam buku awal kanak-kanak kerana pembaca pada usia itu tidak tahu konsep wira. Mereka hanya tahu apa yang ada di persekitaran masing-masing.
  2. Buku awal kanak-kanak adalah bersifat fakta, misalnya mengenal tubuh badan, ABC atau 123.
  3. Ketaksamaan gender wujud dalam skop Bahasa Inggeris yang sangat kecil, yang hanya terhad kepada kata ganti nama diri ketiga "he, she, they dan we".
  4. Dalam Bahasa Melayu ada kata ganti diri "dia" yang tidak menunjukkan gender.
  5. Rata-rata kisah di Barat adalah mengenai pencarian seorang wanita mencari cinta sejati lelaki yang kacak dan putera raja.
  6. Di Malaysia, ada watak perempuan yang jauh lebih hebat - Bawang Putih Bawang Merah, Puteri Gunung Ledang, Puteri Santubong, Puteri Saadong dll. dengan mesej yang jauh lebih baik daripada kisah Barat.
  7. Dua jenis buku kanak-kanak - Buku berillustrasi dan buku bergambar.
  8. Ibu bapa perlu memilih buku yang seimbang dengan illustrasi/gambar, bukan teks semata untuk kanak-kanak.
  9. Buku kanak-kanak sejak lahir hingga 4 tahun : buku konsep 'maujud' - fakta dan peristiwa sekeliling - buku illustrasi.
  10. Kanak-kanak 5 - 6 tahun : Buku bergambar untuk mengekalkan minat kanak-kanak pada buku.


p.s. - Saya sendiri mengaku kurang memberi tumpuan kepada perkara ini dalam memilih buku  untuk anak-anak, dan berdasarkan bacaan di atas, ada kesilapan dalam memilih buku yang betul untuk anak-anak. Moga penulisan ini dapat membantu saya dan anda dalam mendidik anak-anak dengan memilih buku yang betul.

- Jom, kedai buku...

Monday, December 26, 2011

First Shot

First time 'birding'. Ever heard of 'birding'? Not translated to 'memburung' but 'memburu burung' sounds better, and again, only used in bird photography. Never heard of birding using 'lastik' or 'senapang'.. at least until today.



Menggunakan lensa 300mm dan kamera DSLR basic, kiranya sudah boleh belajar untuk 'birding'. Next step in birding maybe next year, or so on. Tengok bajet dulu lah. Hasilnya inilah, seekor burung tidak jauh dari pantai. Jaraknya dengan saya lebih kurang 10 - 15 meter. Di puncak tertinggi pohon, dengan angin yang agak kencang, terpaksa guna speed dan ISO yang tinggi. Tidak pula mencuba lebih 800, macam mana kesannya ya?

Cuma bila gambar sudah ada, macam mana nak mengetahui nama dan spesis burung ini eh? Setakat menggali di beberapa blog dan google'ing', masih belum berjumpa. Boleh bantu?

Tuesday, December 20, 2011

Tempat kerjaku

Hmm... Boleh tahanlah...

























- Posted using BlogPress

Dahulunya.....

Suatu ketika dahulu....







- Posted using BlogPress

SBPA

Salam.

Minggu perbincangan SBPA. Taklimat di sana sini, termasuk di dalam pejabat, kantin dan pantri, malah sambil bekerja pun. Tidak termasuk dalam blog (macam ini.. huhu) dan akhbar.

Faedah tambahan yang lain mungkin menarik, dengan di selang seli ungkapan faedah terbaik untuk orang baru bekerja. Jadi terfikir pula dengan orang bawahan N1, N4, yang sudah lama bekerja, bekerja seawal usia, hingga menjelang 40an, gajinya sudah "rapat ke dinding", tiada pergerakan gaji lagi hingga pencen.

Berbual dan meneliti jadual gaji mereka ini, mereka akan mendapat faedah (bab gaji sahaja) kenaikan begini, SSB, SSM, memberikan kenaikan tahunan dalam RM30++ begitulah, SBPA memberikan kenaikan RM80 setahun. Bagi yang "rapat ke dinding", SBPA 'menjarakkan mereka dengan dinding' itu untuk beberapa tahun lagi, dengan memperolehi pergerakan gaji tahunan semula untuk 'beberapa tahun' akan datang.

Mungkin kadar peratusan kenaikan tahunan pegawai atasan dan utama yang menjadi perhatian, namun melihat situasi 'kecil' ini, kelihatan sedikit terbela. Hakikatnya, pegawai atas memang sentiasa bertuah, yang mendorong ibu bapa memastikan anak-anak masuk U walau dengan apa cara, dan berapa banyak tenaga dan usaha......

الله ربّي، يسّر ولا تعسّر


- Posted using BlogPress

Wednesday, December 14, 2011

Image Processing

Salam.

Tajuk bahasa Inggeris. Tidak mengapa. Sekali sekala. Sebab kalau menggunakan bahasa Melayu pun, akan jadi prosesan imej atau gambar. Menggunakan istilah lain, mengolah gambar.

Kelmarin, orang Terengganu menggunakan istilah kelmarin (kemareng) bagi semalam, dan kelmarin dahulu (kemareng dulu) untuk kelmarin, saya telah muatkan gambar Bulan;
Lens 300mm
Selepas olahan crop, jadi begini;
Selepas 'crop'
Kemudian, untuk olahan gambar, saya menggunakan Registax 6, yang boleh dimuat turun secara percuma dari internet. Olahan dilakukan pada wavelet untuk menghasilkan imej di bawah;
Selepas olahan 'wavelet' menggunakan Registax 6
Jika mengenakan olahan wavelet yang agak tinggi, hasilnya kan jadi begini,


Ketara bezanya kan? Untuk imej objek angkasa yang bagus, olahan gambar memang sesuatu yang diperlukan, dan Registax menjanjikan hasil yang menarik, terserah kepada penggunanya, anda.

WalLahu a'alaam.

Tuesday, December 13, 2011

Sekeliling -2

Salam.

Semasa asyik berada di dalam pejabat, tiba-tiba kedengaran bunyi bising pintu hadapan, bagaikan dilanggar sesuatu. Segera keluar untuk melihat, dan ketemu;

rupanya sang monyet yang mungkin cuba bergaduh dengan bayangnya sendiri (pintu depan jenis cermin gelap). Yang masih tinggal seekor ini yang sempat dirakam. Mungkin penjaga kepada yang lain, yang telah turun ke bawah. Kekal di situ beberapa minit, sambil 'menegur' saya. Tidak berani mendekati, mengelak konfrontasi. hehe.

Setelah si monyet berlalu, saya mengambil peluang melihat-lihat sekitar laluan mereka, dan saya temui ini pula;








Klik pada gambar untuk size lebih besar.

Pagi tadi, sempat juga 'tangkap' Bulan yang indah...


Allahu robbi..

Monday, December 12, 2011

Sekeliling kita

Salam.

Bukan selalu kita melihat sesuatu yang menarik, dan dapat merakamkannya untuk tatapan kemudian. Bermula di dalam rumah, melihat labah-labah kecil membina sarangnya.

Melihat ke luar rumah, terpandang pokok ini. Tunas baharu yang telah menjadi dahan, berakar...
Kenapa agaknya ya? Luaskan pandangan, barulah nampak....
Rupa-rupanya, kulit batangnya telah dibuang, untuk mematikan pokok ini. Hendak ditebang, susah, kerana takut menimpa rumah sebelah, atau rumah kita, lalu ini adalah antara cara yang dibuat orang. Tukang 'tutuh' dahan pun 'dah takde'. Dahannya akan kering dan gugur sedikit-sedikit. Tapi yang ini berakar pula. Tidak sabar menunggu kesudahannya...
Paling menarik antara semua ini, keluar ke Pulau Kambing (pekan di tepi Sungai Terengganu) ternampak 'objek' ini. Terbayang filem 'War Of The World'.. hahaha.. Bab ini 'tak sekolah'.. jadi saya tidak tahu apa 'makhluk' ini. Siapa tahu? Melalui Jambatan Sultan Mahmud dari Kuala Terengganu, anda akan nampak 'makhluk' ini di sebelah kanan.
Berehat seketika semasa mencerap gerhana Bulan di Masjid UniSZA, ternampak 'makhluk' bernama musang ini, sedang 'bermain-main'
Dan ketika melihat itu, apa di fikiran kucing ini?




 Akhir sekali, kisah lalat dan belalang yang tidak diketahui. Maklumlah.. tak mampu nak mengekori 'mereka' ini...





Sunday, December 11, 2011

Masih Berpeluang

Alhamdulillah, dalam amaran semasa hujan lebat, cuaca berawan dan angin agak kencang,  hingga teleskop digunakan dalam keadaan berjaga-jaga, hanya bergantung kepada DSLR untuk merakam terus kemunculan bulan ketika fasa gerhana yang berlaku di celah kelompok awan tebal. Berikut antara imej yang bukan terbaik, tetapi untuk menunjukkan bagaimana Allah masih memberi peluang menyaksikannya.. Allahu Akbar.



Tuesday, December 6, 2011

Program Sempena Gerhana


Monday, December 5, 2011

Gerhana

Salam.

Beberapa hari mendatang, semakin hampir kita dengan fenomena menarik bulan Muharram ini, menjelang 15 Muharram, ketibaannya bersama dengan berlakunya gerhana bulan penuh kali kedua untuk tahun ini. Musim tengkujuh di Pantai Timur mungkin tidak menjanjikan cuaca yang memberangsangkan, namun semuanya terserah kepada Yang Maha Kuasa.

Selepas solat Isyak, kira-kira jam 8.40 malam, jika Bulan kelihatan ketika itu, mata kita sudah mula perasan perbezaan sifat Bulan malam purnama, yang kelihatan pudar, dan sedikit demi sedikit bayang Bumi mula menutup permukaannya perlahan-lahan, amat perlahan.

Bagi jurufoto, inilah peluang mereka untuk mendapatkan imej terbaik dan menarik, kerana lain gerhana, lain rupanya, lain suasananya. Siapa tahu?

Bagi orang awam, inilah masanya untuk menyaksikan suatu yang jarang-jarang berlaku.

Bagi semua, inilah masanya untuk melakukan solat gerhana bulan, yang jarang sekali peluang melaksanakanya terbuka. Tahun 1432 sekali, dan 1433 sekali lagi untuk 2011.

Bagi peminat falak, apa peluangnya?

1) Menguji ketepatan waktu. Waktu piawai diukur berdasarkan posisi objek samawi. Bayang Bumi terhasil daripada posisi Matahari. Tempoh gerhana berlaku adalah kesan saiz bayang Bumi, yang juga relatif kepada jarak Bumi-Matahari. Lebih dekat, lebih besar bayangnya, lebih lama gerhana berlaku. Jarak Bulan-Bumi juga mempengaruhi tempoh ini.

2) Menguji data efemeris. Hitungan posisi Bulan dan Matahari, jarak objek samawi dan sebagainya akan terbukti kejituannya apabila berlakunya gerhana.Tahap kejituan hitungan terbukti, menjadi faktor tahap kejituan hitungan lain seperti waktu solat, anak bulan dan sebagainya.

3) Sebarang hasil daripada pemerhatian 1 dan 2 di atas, menentukan justifikasi kejituan hitungan falak itu berada pada tahap "mustahil pada adat hitungan itu silap".

4) Sebarang aspek lain yang tidak tercatat di sini, yang mungkin juga suatu aspek baharu. Siapa tahu?

Selamat mencerap!



Sunday, November 13, 2011

Idul Adha

Salam.

Idul Adha telah berlalu. Jemaah haji juga sudah mula bertolak pulang secara berperingkat, seperti mana pemergian, begitulah pulangnya.

Bagi kita yang tidak ke sana, tentulah sebahagian telah melaksanakan ibadah korban, kambing, lembu, malah unta. Import khas untuk ibadah korban. Hebat.

Dalam perlaksanaan ibadah korban ini, sejak dari kecil, hinggalah sekarang, entah berapa kali melihat korban dilakukan, bukan seekor, bahkan pernah menyaksikan sehingga 7 ekor sehari. Pernah menyaksikan beberapa orang tukang sembelih, dan beberapa cara sembelih, kekal di ingatan. Bagaimana lembu direbahkan, ditarik, dilayan, sehingga disembelih. Terpulang kepada jenis perangai orang yang mengendali, kasar, keras, lembut, bersopan... Ada ke bersopan? Ada.. Tidak berkasar, kira bersopanlah. Nak lembut macam mana dah lembu tu berat. Cuma bahasa mudahnya, tidak nampak macam nak menyeksa, cuma nak betulkan kedudukan arah kiblat, posisi selesa, dan mudah untuk diurus. Itu sahaja kan?

Apabila menguruskan jumlah korban yang lebih dari satu, seeloknya dibersihkan (sekadarnya) kesan darah sembelihan sebelumnya. Kenapa? Berapa ramai orang yang 'ambil bahagian' boleh tengok darah. Saya yang selalu tengok pun rasa lain macam, inikan yang jarang, atau tidak pernah tengok. Orang yang ambil bahagian pula disunatkan tengok sembelihan dilakukan. Lagi lah..... Jika darah berkubang sebelum sembelihan... Lihat dua gambar di bawah di lokasi berbeza;






Gambar kedua adalah di lokasi yang dibuat khusus untuk kerja sembelihan. Gambar adalah lembu giliran ke-4. Lubang dibuat dengan paip aliran terus ke tangki buang (macam tandas). Sebelum ini, lubang atas tanah digali lebih kurang saiz yang sama, untuk elak darah mengalir. Bila selesai, dikambus lubang tersebut. Ia kelihatan lebih mudah mengurus posisi haiwan korban , mata pisau dan semburan darah, berbanding penggunaan 'bantal' dan 'kaedah pulas tengkuk'.

Moga Allah swt menerima haji mereka yang melaksanakannya, dan menerima korban mereka yang melaksanakannya....amiin..

- ATR

Monday, October 31, 2011

Kanan

Salam. Lama tidak menyapa.

Kanan. Dalam aspek ibadat, banyak juga yang melibatkan 'utamakan kanan' atau 'kelebihan kanan'. Malah mendahulukan kanan adalah sunnah, dan menjadi sunat. Aspek 'tertib' juga banyak melibatkan 'kanan'. Dalam perjawatan juga, 'kanan' adalah kelebihan pangkat berbanding mereka yang 'tidak kanan', walaupun tidak dinamakan 'kiri'.

Pemandu Malaysia juga berada di sebelah kanan. Sesekali kenderaan yang dibawa dari luar, mungkin kita 'tersentak' sekejap melihat kereta di depan tiada pemandu, sebelum kita perasan stiker 'left hand drive', kalau ada. Agak susah nampaknya bila melalui tol tanpa TnG atau SmartTag. Nasib baik ada anak kecil di sebelah, terkejut juga budak tol tu.. ingatkan pemandu bawah umur!

Mungkin aspek mendahulukan kanan inilah, menyebabkan pemandu Malaysia ramai yang terbiasa untuk berada di sebelah kanan, apabila memasuki atau menggunakan jalan empat lorong = dua lorong sehala. Melihatkan cara pemanduan yang begitu 'tertib' dan 'cermat' ketika menggunakan lorong 'kanan' inilah, saya membuat 'rumusan' bahawa mungkin mereka juga turut mengamalkan 'keutamaan' dan 'kelebihan' sebelah 'kanan' apabila berada di jalan raya. Pemandu berhemah bukan?

:-)

Tuesday, August 30, 2011

Imkanurrukyah

Salam Eidulfitri.

Hari raya telah tiba. Imkanurrukyah masih digunakan. Apa itu imkanurrukyah? Satu model kenampakan yang digunakan untuk menetapkan setiap awal bulan Hijrah, dari Muharram hingga Muharram tahun berikutnya. Model kenampakan ini menggunakan kriteria minimum anak bulan yang disifatkan memenuhi had boleh nampak. Kriteria ini masih dipertikai sesetengah pihak sebagai 'terlalu minimum', dibimbangi tidak berada pada had boleh nampak yang sepatutnya, yang menjurus kepada memulakan bulan baharu secara khilaf.

Memanjangkan ceramah Ustaz Dr Ismail Lutfi Patani dalam video lepas, merumuskan perkara penting, di mana menurut pendapat sahih dalam Mazhab Syafie, ulama-ulama Mazhab Syafie memberikan 2 pendapat dalam hal berkaitan anak bulan, iaitu:

1. WAJIB menerima kenampakan anak bulan dari mana-mana tempat tanpa mengambilkira MATLA'.

2. TIDAK WAJIB (juga bermaksud harus) menerima kenampakan di luar MATLA'.

Menyorot dasar yang digunakan di Malaysia, seolah-olah kedua-dua pendapat tersebut digunakan. Bagaimana? Berdasarkan saiz Malaysia dari Perlis hingga ke Sabah, hukum Matla' diabaikan. Sabah wajib mengikut kenampakan di Langkawi. Manakala kenampakan di luar Malaysia pula, tidak diikuti oleh Malaysia. Antara sebab yang saya andaikan adalah kebanyakan kenampakan yang dilaporkan adalah disifatkan kenampakan 'khilaf' (ironinya, kenampakan 'khilaf' ini juga dikatakan digunakan untuk membentuk kriteria minimum imkanurrukyah Malaysia).

Meneliti kaedah yang digunakan di www.makkahcalendar.org, iaitu awal bulan baharu ditetapkan berdasarkan hitungan kebolehnampakan di lokasi ke barat Makkah, di mana ketika anak bulan dijangka boleh nampak menurut hitungan di lokasi tersebut, fajar belum atau hampir terbit (bermulanya Subuh) di Makkah. Dengan kata lain, menggunakan hitungan kenampakan di lokasi sebelah barat yang berkongsi malam dengan Makkah.

Jika kaedah ini boleh digunapakai, dan pendapat ulama Syafieyyah berkaitan abai matla', penggunaan syarat kriteria minimum atau terlalu minimum di Malaysia yang digunakan sekarang ini bukan isu yang besar.

Selamat Hari Raya Eidulfitri.
Maaf Zahir Batin.

dengan hormat,

Ahmad Taufan bin Abdul Rashid
Penolong Pegawai Tadbir
Unit Falak
Fakulti Pengajian Kontemporari Islam
Universiti Sultan Zainal Abidin
Terengganu



Monday, August 29, 2011

ڤواس دان هاريراي


سلامت برڤواس دان برهاريراي.
توليسن إين اكن مغگوناكن حروف غ ساتو تيتيق أنتوق غ تيگ تيتيق. بگيتو جوگ ث. بوكن ن تيگ تيتيق.

سأورغ تله منگور ساي بهاوا إيجأن 'ڤواس' سڤاتوتث دإيجا 'ڤواسا' سوڤاي داڤت دبيذاكن. مغيكوت إيجأن أصل لبيه مناريق كران إي منوروت كونتيكس أيات. بچأن دان سبوتن منوروت ڤغگونأن دالم أيات إيت.

مسأله : ببراڤ إيسو بركأيتن تاريخ ڤواس دان هاريراي تله دبغكيتكن. جك مريك يغ يقين بهوا كراجأن تله مننتوكن تاريخ بركنأن سچارا خلاف، أڤكه ڤيليهن مريك؟ سوده تنتو تيدق بوله هيبوه. إيت جلس. سچارا ديام٢، أڤ ڤيليهن مريك؟

دتتڤكن ڤواس دان مريك تيدق برڤواس، بوليهكه؟

دتتڤكن هاريراي دان مريك تنتو تيدق بوله برڤواس ڤد هاريراي، اڤكه مريك برهاريراي دان مغقضاءكن ڤواس إيسوق هاري؟

باگيمان؟



- ATR


Friday, August 26, 2011

جاوي

إين هپاله ڤرچوبأن ساي مغگوناكن حروف جاوي دالم توليسن ترڤيليه ننتي. مغكين ببراڤ حروف تيدق داڤت دگوناكن سڤرت حروف "غ" تيتيق تيگ إين يغ ترڤقسا مغكوناكن حروف غ تيتيق ساتو. مسأله كچيل سهاج كن؟


- ATR

Tuesday, August 23, 2011

Raya Semenanjung Dengan Sabah Sarawak Tidak Sama?

Salam.

Sesungguhnya saya bukanlah individu yang layak untuk bincang perkara ini. Namun apabila banyak blog menyiar isu ini seperti di sini, saya terpanggil untuk mengulas ringkas, untuk pembaca, dan untuk penulisnya sendiri. Isu yang saya bangkitkan sebelum ini di blog saya adalah mengenai kriteria minimum dan kesannya, serta pemikiran berkaitan. Tetapi isu penulis berkaitan pula adalah mengenai perbezaan kenampakan dalam satu negara. Justeru jawapan terbaik yang saya boleh utarakan adalah pandangan Ustaz Dr dalam video di bawah. Itu sahaja.

Part 1:
Part 2:

Yang lain boleh dituruti di laman asalnya, Youtube.

Moga berguna.

Oh Anak Bulan

Salam.

Rupanya cerita anak bulan tidak tamat. Sememangnya tidak akan tamat. Kenapa? Sehingga hari ini, kriteria atau sifat anak bulan yang memenuhi justifikasi 'boleh nampak' masih dalam kajian ahli falak. Justifikasi 'boleh nampak' masih belum sempurna. Dek kerana itulah, rukyah masih diteruskan. Apakah apabila sudah sempurna, rukyah dihentikan? Pun tidak. Alam berubah, walau bukan drastik. Ini yang menarik. Menghentikan rukyah, adalah berhenti melihat alam, yang jika berlaku perubahan kecil, yang menjadi besar selepas puluhan tahun, siapa yang akan menyedarinya? Apabila pemerhatian sudah dihentikan, ilmu mengenainya akan hilang, dan memulakannya semula..... fikir sendirilah. Sekarang pun orang lebih percaya NASA daripada mulut orang kita sendiri, walaupun cerita itu bukan NASA punya pun. Hanya rekaan untuk melariskan 'mass SMS' yang menguntungkan sesetengah pihak.

Waktu solat. Setiap hari kita laksanakan solat, menggunakan jadual yang telah dibuat sejak tahun lepas. Sebelum Muharram. Waktu yang terpapar itu pasti? Walau tidak banyak, cerapan (atau rukyah) matahari masih dilakukan untuk pelbagai tujuan falak. Namun hasilnya boleh digunakan untuk menilai perubahan pergerakan matahari yang mungkin memberi kesan terhadap waktu solat. Dengan kata lain, matahari juga masih 'dirukyah'.

Berbalik tentang anak bulan. Sebenarnya ada dua isu di sini. Hukum jelas. Lihat perbincangan tentang wajib atau harus, bab matlak dan sebagainya. Tiada ulasan lanjut saya akan berikan. Fokus saya adalah tentang 'rukyah' itu sendiri. Apakah anak bulan yang dilaporkan nampak di sesetengah negeri/negara itu benar-benar anak bulan, atau objek lain yang mengelirukan. Ini pernah dan kerap berlaku. Siasatan ahli jawatankuasa mendapati jawapan mereka yang mendakwa nampak anak bulan adalah antara berikut;

1. Saya nampak anak bulan itu bergerak di langit pada arah barat daya menuju barat laut.
2. Setiap orang daripada satu kumpulan yang mengkhabarkan ada antara mereka nampak anak bulan memberikan jawapan - 'bukan saya nampak, ada orang kata ada orang nampak'.
3. Saya nampak, ia bercahaya terang seperti sebutir bintang.
4. Saya nampak, ia berbentuk garis lurus yang halus di langit.
5. Anak bulan yang didakwa nampak hari itu pada ketinggian (altitud) 10 darjah, keesokannya 'bulan sabit' jelas kelihatan juga pada ketinggian sekitar 10 darjah.

Kesemua laporan di atas adalah bukan anak bulan.





Justeru, bukan soal hukum menurut atau tidak, bukan soal rukyah atau hisab, ia soal menentusah sesuatu kenampakan itu hanya dakwaan atau kenampakan sebenar. Disinilah peranan hisab, bagi menafikan kenampakan sebegini. Dan saya percaya, hukum penafian menggunakan hisab ini juga jelas.

Itu isu pertama. Isu kedua, analisis rukyah yang digunakan untuk membentuk model kenampakan, yang menjadi syarat atau kriteria bagi penetapan awal bulan. Model yang digunakan tentunya yang minimum, supaya ia menjadi 'batas' untuk justifikasi 'boleh nampak atau tidak', yang menjadikan suatu bulan itu 29 atau 30 hari dalam penyusunan takwim. Menjelang awal Ramadhan dan Syawal, hendak ikut takwim atau keputusan rukyah? Bagi anak bulan yang sifatnya di atas kriteria minimum, mungkin tiada masalah. Tetapi kalau musim tengkujuh lalu, semua tempat tidak kelihatan, walau sifat anak bulan adalah boleh nampak, bagaimana? Takwim 29 hari. Guna rukyah? 30 harilah. Sila 'liquid' takwim, tambah satu hari. Begitu? Cetak semula jawabnya. Banyak sangat hendak dipadam. Jangan harap takwim hijrah akan menjadi takwim utama jika begini sifatnya.

Penggunaan kriteria minimum, dan ketika anak bulan juga sifatnya pada garis minimum, yang tentu berada dalam kondisi 'amat sukar untuk kelihatan' yang lebih dekat kepada 'belum pernah kelihatan lagi dalam kondisi ini, mungkin boleh nampak..Insya Allah', bagaimana?

Jom rukyah. Anak bulan pun tak kenal, macam mana nak bincang?

- ATR

Sunday, August 7, 2011

Wujudul Hilal

Salam.

Merujuk dua tulisan saya sebelum ini, bertajuk 'Bila matahari terbenam' dan 'Jangkaan awal Ramadhan & Syawal', suka saya meneruskan penulisan mengenai istilah yang disebut dalam tulisan tersebut, iaitu 'Wujudul Hilal'.

Penyusunan takwim Hijrah terbahagi kepada beberapa kaedah. Catatan sejarah yang agak kurang, saya hanya dapat membuat andaian. Bacaan lanjut boleh ditemui dalam buku Ilmu Falak tulisan Baharrudin Zainal terbitan DBP.

Pertama: Kaedah Istilahi atau Urfi, iaitu kaedah purata. Kaedah ini pada hemat saya adalah untuk membuat anggaran awal suatu tarikh tertentu. Hitungan purata membolehkan hitungan pendek dan ringkas digunakan, dengan hasilnya hanya ralat satu hari dengan tarikh sebenar. Ralat yang wujud tidak membenarkan ia digunakan sebagai takwim ibadat.

Kedua: Kaedah Hisab Hakiki. Suatu kaedah penetapan awal bulan berdasarkan hitungan sahaja. Ia bukan kaedah purata, kerana ia melibatkan hitungan yang kompleks melibatkan hitungan posisi matahari dan bulan yang digunakan untuk menetapkan awal suatu bulan tersebut. Terbahagi kepada dua jenis, Hakiki Ijtimak, dan Hakiki Wujudul Hilal.

Hisab Hakiki Ijtimak. Suatu kaedah menetapkan awal bulan di suatu lokasi berdasarkan hitungan menunjukkan ijtimak telah berlaku sebelum Maghrib di lokasi tersebut (atau negeri/negara). Saya mengandaikan kaedah ini adalah saduran daripada beberapa kaedah takwim Yahudi, China atau Hindu. Sistem ini menyebabkan bulan baru dimulakan sekalipun 'anak bulan tidak mungkin boleh dilihat', asalkan ijtimak telah berlaku sebelum Maghrib.

Hisab Hakiki Wujudul Hilal. Kaedah ini pula menetapkan awal bulan dimulakan apabila ijtimak telah berlaku dan bulan terbenam kemudian daripada matahari, yang membawa maksud, 'bulan ada di atas ufuk ketika matahari terbenam', sekalipun bulan 'tidak mungkin boleh dilihat'. Jelas perbezaannya kan?

Ketiga: Kaedah Imkanurrukyah. Kaedah yang menetapkan bulan baru dimulakan apabila hitungan menunjukkan 'anak bulan ada di atas ufuk dan boleh kelihatan dalam keadaan biasa'. Aspek 'boleh kelihatan dalam keadaan biasa' inilah yang mewujudkan apa yang dinamakan sebagai 'syarat' atau 'kriteria' yang menjadi ukuran untuk membuat justifikasi bahawa anak bulan suatu bulan itu 'boleh nampak' atau 'tidak boleh nampak'. Syarat dibentuk melalui rekod rukyah yang dilakukan. Tahun demi tahun syarat dikaji dan disemak kesesuaiannya. Berbeza dengan perlaksanaan, atau penguatkuasaan. Kajian dibuat. Perlaksanaan terpulang kepada Jawatankuasa peringkat kebangsaan yang bertanggungjawab.

Keempat: Rukyah sahaja. Kaedah ini bukan kaedah penyusunan takwim Hijrah. Ia adalah kaedah melaksanakan ibadat. Ia juga adalah kaedah kajian (metodologi) yang merupakan sebahagian komponen Ilmu Falak. Tidak dapat tidak, takwim tahunan mesti dibangunkan menggunakan kaedah Ilmu Falak sepenuhnya, iaitu melalui komponen utamanya, Rukyah dan Hisab. Takwim yang tidak seiring dengan rukyah, menyebabkan anda perlu memadam, atau menconteng pembetulan pada takwim rasmi setiap kali rukyah dilakukan.

Fokus saya adalah pada kaedah-kaedah di atas. Malaysia berada di latitud 1 hingga 5 darjah utara. Pergerakan terbit terbenam matahari dan bulan tidak begitu ketara perbezaannya dibandingkan dengan negara di latitud tinggi. Lihat rajah di bawah,










Rajah menunjukkan contoh satu posisi matahari ketika terbenam dan posisi bulan pada satu bulan tertentu. Garisan biru adalah contoh garisan ufuk bagi latitud 5 darjah utara. Pada masa yang sama, matahari juga sedang terbenam di satu lokasi di latitud 30 darjah utara. Yang lain sama, berbeza hanya pada garis ufuknya. Lihat contoh di bawah,











Di Malaysia, kita boleh menetapkan permulaan awal bulan berdasarkan bulan di atas ufuk. Bagi lokasi ini, bagaimana? Saya mengandaikan inilah kenapa wujudnya kaedah Hisab Hakiki, disebabkan rukyah tidak bermakna lagi bagi lokasi tersebut. Itu di 30 darjah utara. Jika 50 darjah? Seminggu selepas ijtimak pun bulan masih tidak boleh dilihat!

Lokasi di selatan pula berbeza amat. Lihat rajah,











Lokasi di 35 darjah selatan pada ketika yang sama, anak bulan boleh kelihatan lebih baik berbanding Malaysia tentunya.

Setiap kaedah ada alasan munasabah perlaksanaannya. Namun menggunakan kaedah yang bercampur dan mengelirukan mesti dielakkan. Dalam sains, kita boleh menunggu hasil kajian terbaik sebelum mengubah keadaan sedia ada. Tetapi dalam ibadat, jika ada kaedah yang agak baik dan sesuai daripada yang sedia ada yang meragukan, Ia sepatutnya disegerakan perlaksanaannya, supaya kita tidak terus dalam 'keraguan', sementara menanti hasil kajian dan kaedah lebih baik atau terbaik, yang pasti mengambil 'masa yang lebih lama'.

Hamba yang fakir menekan noktah.



Thursday, July 28, 2011

Jangkaan Awal Ramadhan dan Syawal

Salam.

Sekali lagi mudah-mudahan dengan izin Allah swt kita akan lalui bulan Ramadhan yang mulia beberapa hari lagi. Mudah-mudahan Ramadhan kali ini dapat dilalui dengan lebih baik berbanding tahun lepas. Mohon keampunan dan rahmat Allah swt jua, supaya dipanjang usia melepasi bulan penuh berkat ini.

Sekali lagi, memanjangkan perbincangan sebelum ini, pada topik Bila Matahari Terbenam, mengenai kedudukan bulan dan matahari ketika matahari terbenam, dan aspek kenampakan berkaitan.

Perbincangan ini bukan untuk menyelar mana-mana pihak, tidak juga bertujuan untuk mengubah sesuatu peraturan atau sistem, tetapi lebih merupakan perbincangan asas ilmu yang terdedah kepada sebarang komen dan ulasan, betul dan khilaf. Moga Allah swt memberikan kita rahmat kasih sayangnya supaya perbincangan ini mengarah kepada suatu yang baik, dan menghasilkan suatu yang baik jua.


Tuesday, June 7, 2011

Bila Matahari Terbenam

Salam.

Bila Matahari terbenam pada petang setiap kali rukyah Anak Bulan dilakukan, mereka yang melakukan rukyah pasti sedar bahawa setiap kali itu juga Bulan berada di kiri Matahari, atau di kanan Matahari, atau di atas. Bulan juga boleh terbenam bersama Matahari, lebih awal, atau kemudian daripada Matahari. Keadaan ini boleh dilihat pada perbezaan altitud dan azimut Bulan dengan altitud dan azimut Matahari. Ketika Matahari terbenam, altitud Bulan di atas ufuk menjadi salah satu syarat bagi justifikasi 'boleh nampak atau tidak' Anak Bulan. Sudut elongasi atau jarak lengkuk Bulan-Matahari termasuk dalam syarat ini. Syarat untuk sifat 'boleh nampak' itu adalah apabila altitud Bulan tidak kurang 2 darjah, dan jarak lengkuk tidak kurang 3 darjah.

Satu lagi syarat ialah umur Bulan, dan Malaysia menggunakan umur Bulan ketika Bulan terbenam bagi menentukan syarat tersebut dipenuhi atau tidak, iaitu tidak kurang 8 jam. Kedua-dua syarat ini, (1) altitud dan jarak lengkuk, dan (2) umur, merupakan syarat pilihan, di mana jika salah satu daripada dua syarat dipenuhi, Anak Bulan disabitkan telah wujud, dan bulan baharu boleh dimulakan.

Suatu yang menarik pada kedua-dua syarat ini adalah sifat 'tidak seiring' antara keduanya. Sebabnya dibincang melalui rajah 1 di bawah.



Rajah di atas adalah contoh berdasarkan lokasi Kuala Terengganu di latitud 5 darjah Utara, menjadikan Khatulistiwa Samawi condong 5 darjah. Ekliptik Matahari condong lagi 28 darjah, dan satah orbit Bulan condong lebih 30 darjah. Bagi situasi di atas, sekalipun umur Bulan telah melampaui 8 jam, di mana syarat umur dipenuhi, altitud Bulan ketika Matahari terbenam masih terlalu rendah, dan tidak memenuhi justifikasi 'boleh nampak'. Namun Anak Bulan disabitkan wujud berdasarkan syarat umur telah dipenuhi. Situasi kedua pula seperti rajah 2 di bawah.



Rajah di atas menunjukkan kedudukan Bulan berbanding Matahari pada ketika yang lain. Umur Bulan mungkin telah mencapai 8 jam atau lebih, atau kurang 8 jam, tetapi kedudukan satah orbit seperti situasi di atas menjadikan altitud Bulan memenuhi syarat, sekalipun umur Bulan mungkin kurang 8 jam.

Namun, suatu yang perlu difikir dan selanjutnya dikaji, atau dinilai semula, adalah Bulan pada altitud yang rendah ketika Matahari baru saja terbenam, masih bersifat 'tidak boleh nampak' menurut kajian sains kenampakan Anak Bulan. Ini menyebabkan umur Bulan sekalipun telah memenuhi syarat 8 jam (seperti rajah 1), Anak Bulan masih bersifat 'tidak boleh kelihatan', suatu justifikasi yang penting pada syarak, yang pada hemat saya, memerlukan pertimbangan 'adakah umur 8 jam yang tidak memenuhi sifat boleh nampak itu memenuhi kehendak syarak?' yang menjadi keutamaan. Pertimbangan yang penting supaya justifikasi yang digunakan tidak mengelirukan masyarakat yang nyata semakin hari semakin celik.

Wallahuaalam.

- ATR

Wednesday, May 18, 2011

28 Mei

28 Mei. Apa istimewanya 28 Mei? Dan kenapa 28 Mei? Sejak ia mula disiarkan di akhbar menerusi tulisan Baharrudin Zainal sekitar awal 90an, ia mula rancak sekitar 2005 apabila disiarkan dalam satu slot televisyen. Dengan objektif menentukan arah kiblat, tarikh 28 Mei diwarwarkan sebagai tarikh yang memberi peluang untuk rakyat Malaysia menyemak arah kiblat di premis masing-masing. Tidak kurang juga masjid dan surau yang turut disemak. Hasilnya, ramai yang mula mengetahui arah yang betul, termasuk menemui serongan arah pada sesetengah masjid atau surau. Tulisan saya kali ini, adalah untuk membincangkan beberapa aspek arah kiblat dan pergerakan matahari, fenomena matahari sama arah dengan kiblat dan isu berkaitan.

Bumi mengorbit matahari untuk satu tempoh purata 365.242191 hari dinamakan tahun tropika. Ia sedikit berbeza dengan tahun kalendar, yang memerlukan kitaran lengkap 24 jam sehari, menyebabkan satu tahun tetap menjadi 365 atau 366 hari, dalam jujukan tersusun 4 tahun sekali. Paksi putaran Bumi yang condong kira-kira 23.5 darjah, merupakan punca kenapa Matahari boleh berada di langit Utara, dan di langit Selatan pada ketika yang lain dalam gerakan tahunannya. Pertengahan Jun merupakan tahap paling ke Utara, manakala pertengahan Disember tahap paling ke Selatan. Ini boleh dilihat pada maksud ayat surah Ar-Rahman ayat 17.

Perubahan inilah yang menjadikan arah Matahari terbenam tidak boleh dijadikan panduan arah kiblat secara langsung, kecuali kita mengetahui selisih atau beza sudut arah Matahari dengan arah kiblat sebenar.

28 Mei adalah tarikh bila penduduk Mekah melihat Matahari terbit, dan ketika Zohor di sana, iaitu detik rembang (istiwa), Matahari berada betul-betul di atas kepala (titik ghayah/zenit). Pada detik yang sama, iaitu selepas Asar bagi penduduk Malaysia, yang mendahului 5 jam, masih dapat mellihat Matahari yang berada betul-betul di atas kepala penduduk Mekah, dengan kata lain, berada betul-betul di atas Kaabah. Justeru Matahari menjadi penunjuk terbaik ketika itu di mana arah sebenar Kaabah. Detik tersebut telah dihitung sebagai jam 5.16 petang waktu Malaysia pada 28 Mei. Kaabah yang hanya ditentukan arahnya secara zhan, menjadi seperti 'ain' ketika itu.

Jam 5.16 petang hanya hitungan tepat detik istiwa di sana, namun kedudukan matahari antara jam 5 hingga 6 petang tidak banyak berubah, justeru cepatan atau lewat beberapa minit tidak memberikan kesan yang besar kepada arah kiblat. Menarik bukan?

Sebaran maklumat berkaitan semakan arah kiblat, tidak membawa maksud arah kiblat yang telah ditandakan sebelum ini perlu disemak semula. Maksud sebenar kepada sebaran berkaitan (termasuk yang ini) adalah bagi menentusah arah kiblat bagi yang belum melakukannya. Ini termasuk arah yang ditentukan dengan kaedah lain, yang mungkin kurang jitu seperti penggunaan kompas (kompas kurang jitu - kesan magnetik), atau agak-agak berdasarkan kedudukan masjid terdekat.

28 Mei adalah detik Matahari bergerak ke langit Utara. Peristiwa yang sama akan berlaku lagi pada 16 Julai, jam 5.28 petang ketika Matahari bergerak ke langit Selatan. Pada tahun lompat, awalkan satu hari. Itu hitungan jitunya. Tidak mengapa jika kekal tarikh yang sama. Kaedah yang murah, mudah dan jitu, hanya dua kali setahun. Terlepas? Ada kaedah lain. Jom belajar!

- ATR

Monday, May 16, 2011

Untukmu guru

Guru
Insan berilmu
Melakar kisah luhur
Anak anak melangkah umur
Di batas waktu di tangga usia
Berlari mengejar mimpi dunia
Mengingat bekal di hujung nyawa
Memori yang menyesak dada
Memori yang memecah tawa
Terpahat dalam diri manusia
Yang pernah turut serta merasa
Seronoknya ketawa gurau senda
Seksanya menahan rasa terdenda
Masih berbekas hingga dewasa
Aku tidak boleh lupa rupanya
Pohon temesu tegak dan sasa
Bas merah bertingkap kayu sekali sekala
Aspura yang sebuah cuma
Guru yang hebat-hebat belaka
Dominasi sejarah hidupku sebagai manusia

Allah.. Di usia begini
Terima kasihku tidak terhingga
Maaf juga boleh kukata
Untuk guru yang besar jasa
Walau habis untaian kata
Tidak terkikis di dalam kepala

Allah.. Rupanya di mamah usia
Berpisah waktu berpisah masa
Banyak berubah rupa wataknya
Selisih tidak bertegur sapa

Allah.. Ampunilah hamba yang alpa





- ATR

Saturday, April 16, 2011

Menentukan Arah Kiblat

Salam.

Arah Kiblat. Merupakan syarat sah solat. Justeru ia menjadi keutamaan umat Islam dalam urusan seharian. Ia mungkin kurang dirasakan di negara ini, kerana kemudahan bersolat seperti surau dan masjid mudah ditemui, sebagaimana yang anda rasakan ketika melakukan perjalanan jauh. Namun ia ketara melibatkan premis persendirian seperti kediaman dan hotel.

Alhamdulillah, kebanyakan atau hampir semua hotel di Malaysia mempunyai tanda Arah Kiblat. Anda boleh temui di siling, di lantai atau dalam laci. Dalam laci? Kalau meja itu dialih? Alasan logik adalah penginap terdiri dari pelbagai agama. Sesetengahnya yang tidak tahu langsung mengenainya melihat tanda itu seperti simbol agama, seperti kalimah keagamaan (macam kalimah Allah, Muhammad, dan lain-lain). Tanda yang mungkin dianggap mempunyai unsur mistik, yang menyebabkan mereka menjadi takut melihatnya. Islam belum dikenali sepenuhnya.

Bagi rumah kediaman, masalah ini timbul biasanya ketika 'naik rumah baharu'. Panduan yang digunakan biasanya adalah jiran sebelah, surau atau masjid berdekatan. Jiran sebelah, itu bagi perumahan sedia ada, tetapi masalah juga bagi perumahan baharu, semua tidak tahu.

Justeru, di sini saya kemukakan satu kaedah yang boleh dipraktik oleh pemilik rumah. Kejituan dalam 2 darjah. Bagaimana? Dari Johor di Selatan tanah air, hingga Perlis dan Sabah, arah kiblat adalah dalam lingkungan 290 darjah hingga 293. Jika 3 darjah masih dalam khilaf yang boleh diterima, maka satu negeri satu arah boleh digunakan. Lebih kasar lagi, satu negara boleh menggunakan satu arah sahaja.

Ketika tengahari di satu tempat atau zon, atau boleh juga waktu Zohor, yang selisihnya hanya dua tiga minit, matahari berada di garis pemisah langit timur dan langit barat bagi tempat atau zon berkenaan. Garis pemisah ini adalah garis utara selatan bagi tempat tersebut (disebut garis meridian tempatan). Ketika matahari berada di garis ini (tengahari) bayang objek tegak akan mengarah ke utara atau ke selatan, bergantung kepada tarikh.

Pada sekitar April dan Ogos, bayang agak pendek ketika tengahari. Bayang objek ketika tengahari akan selari (atau hampir selari) dengan garis utara selatan tempat tersebut. Itulah langkah pertama untuk menentukan arah kiblat, iaitu mendapatkan arah Utara. Ketika tengahari atau Zohor (lihat takwim) di tempat anda, gariskan (di lantai) dengan marker, atau dakwat mudah padam, bayang objek tegak seperti tiang pagar, tiang rumah dan sebagainya.

Seterusnya, langkah kedua, menentukan arah kiblat. Menurut Dr Baharrudin UniSZA, kaedah ini pernah digunakan oleh pihak berkuasa agama Kedah (Mufti?) 'dulu-dulu', untuk kegunaan daerah-daerah. Lihat rajah di bawah. Cetak rajah tersebut. Kemudian, sejajarkan garis utara selatan rajah dengan garis tandaan di lantai tadi. Pastikan utara selatan tidak tertukar. Bagaimana? April hingga Ogos, matahari di utara, bayang ke selatan. Ogos hingga April tahun berikutnya, matahari di selatan, bayang ke utara. Selepas jajaran, garis arah kiblat dalam rajah adalah arah kiblat kediaman anda.





Walaupun kaedah ini kurang jitu, tetapi lebih baik daripada mendapat selisih yang lebih besar. Ia juga lebih baik daripada menggunakan kompas yang terdedah kepada gangguan magnetik daripada kipas, pendingin udara, rosak dan sebagainya.

Moga bermanfaat.

- ATR

Monday, April 11, 2011

Bila Matahari Terbenam...

Salam.

Petang ini, atau boleh saja ketika ini, jika cuaca mengizinkan, anda jengah ke langit, mungkin anda dapat saksikan wajah Bulan suku muda (first quarter) menghias langit. Namun, ibarat kata orang lama, bagai rembulan kesiangan, tiada siapa yang peduli.

Saksikan sekarang Bulan berada di mana. Arah mana, tinggi mana. Petang nanti, ketika Matahari terbenam, anda akan dapat pula, dengan izinNya, menyaksikan Bulan berada di langit, pada arah dan tinggi yang berbeza. Dan sepatutnya anda menyedari bahawa bulan kelihatannya telah bergerak dari Timur ke Barat. Sebabnya, putaran Bumi. Itulah yang berlaku setiap hari, pada kedudukan dan jarak yang berbeza setiap hari, malah setiap detik, sebenarnya. Tidak kira pada fasa mana pun Bulan ketika itu, Bulan tetap terbit di Timur, dan terbenam di Barat setiap hari. Apa yang membezakannya hanya posisinya berbanding Matahari.





Jika dekat dengan Matahari, Bulan sukar kelihatan. Jika jauh, seperti hari ini dan seterusnya, mudah kelihatan. Anak Bulan, adalah Bulan ketika fasa amat muda, yang sememangnya masih hampir posisinya dengan Matahari, sekaligus menjadikannya sukar kelihatan, bukan tidak boleh kelihatan.




Dengan kaedah yang betul, melihat anak bulan lebih berkesan. Namun kekangan utama kenampakan adalah keadaan cuaca dan awan. Faktor utama kenampakan negatif bagi Anak Bulan di Malaysia.

- ATR

Saturday, April 2, 2011

Sungai

Salam.

Hampir setiap hari melalui jalan dari Manir, Kuala Terengganu ke Merang, Setiu, membolehkan saya memerhati perubahan kepada beberapa sungai sepanjang perjalanan ini. Terkenang semasa kecil, sungai yang menjadi tempat permainan.

Melalui jalan yang sama semasa kecil, pada ketika ini, nyata sungai-sungai ini berubah juga. Dulu, saya boleh terjun junam, kepala ke bawah, terus ke dalam air, dan menyentuh dasarnya. Kini, terjun kaki ke bawah hanya menyebabkan kaki anda terbenam ke dalam pasir separas lutut. Airnya? hanya paras lutut. Saya semakin tinggi, atau air semakin rendah?

Sungai Terengganu yang melalui Manir, pernah naik hampir paras jambatan, kali pertama sepanjang saya melalui jambatan tersebut. Tetapi sepanjang tahun, dan setiap tahun, hanya perubahan warna air sahaja yang ketara, terutama di Sungai Nerus, berhampiran Pekan Batu Enam. Sungai lain, sesetengahnya hanya bagaikan parit kecuali musim tengkujuh, yang mengalir lebih banyak untuk sehari dua, selepas hujan lebat. Sesetengah laluan air ini telah dijadikan tapak perumahan, disebabkan asalnya hanya tanah pertanian, telah diubah kepada kediaman, tanpa menyedari status asalnya, tanah yang dinaiki air setahun sekali, yang menjadi tanah dinaiki air, lima tahun sekali, atau lebih lama, sepuluh tahun.

Apa yang boleh difikirkan, atau dirumuskan dari pandangan singkat ini, air semakin kurang, namun pertambahan penduduk sebaliknya. Kesannya, timbul isu kekurangan air. Yang dipersalahkan, pembekal air, tanpa menyedari, pembekal hanya peniaga yang mengalihkan air dari sungai, menapis, membersih, dan menyalurkannya kepada pengguna. Pengguna membayar harga pemprosesan, bukan penghasilan.

Perhatikan di sana sini, pengguna yang memusnahkan sumber ini, dan pengguna juga yang menerima kesannya.

Fikirlah.


- ATR

Monday, March 21, 2011

Senja dan Fajar

Salam.

Kali ini saya mengajak pembaca untuk meneliti isu yang boleh anda telusur di internet melalui kata kunci 'syafak atau fajar saddiq' atau berkaitan. Saya tertarik untuk membawa perkara ini kepada anda kerana saya baru sahaja mendapat satu maklumat bahawa terdapat sesetengah daripada kita di Malaysia yang beranggapan bahawa waktu solat Isyak dan Subuh dalam takwim tidak tepat. Ada yang memberikan pandangan berdasarkan kriteria yang digunakan ISNA Amerika berkaitan Isyak dan Subuh. Ada pula berdasarkan pemerhatian atau cerapan yang dilakukan sekali atau lebih, mendapati Subuh lebih lewat (berdasarkan kenampakan cahaya fajar yang disaksikan sendiri) daripada yang terpapar dalam takwim.

Bagaimana?

Merujuk pembentangan oleh Dr Baharrudin UniSZA berkaitan isu Isyak dan Subuh, saya mendapat rumusan berikut;

-penentuan Isyak dan Subuh adalah berdasarkan kaedah yang digunakan oleh ulama muktabar melalui kitab sama ada edisi Melayu atau Arab.

-kebanyakan kitab falak menggunakan nilai sudut tunduk, atau altitud matahari bawah ufuk 17 darjah bagi Isyak dan 19 darjah bagi Subuh, melainkan Syeikh Tahir Jalaluddin dalam Pati Kiraan (1938) menggunakan sudut 18 bagi Isyak dan 20 bagi Subuh.

-Kelantan yang menggunakan nilai 17 dan 19 ini didapati mempunyai asas untuk menggunakan nilai ini berdasarkan kenyataan banyak kitab. Manakala nilai 18 dan 20 yang digunakan negeri-negeri lain, hanya mungkin berpandukan naskhah Pati Kiraan. Bagaimanapun Pati Kiraan sendiri menyatakan kadar tambahan 1 darjah sebenarnya adalah pembetulan ufuk.

-kaedah hitungan yang diamalkan sekarang telah mengenakan pembetulan waktu ihtiyati, yang jika menggunakan nilai pembetulan ufuk, maka ada dua kali pembetulan, berbanding kelantan, hanya satu pembetulan sahaja.

Apa itu sudut tunduk?

Waktu Isyak dan Subuh dihitung berdasarkan posisi matahari di bawah ufuk seperti rajah berikut:




matahari waktu isyak




matahari waktu subuh

Boleh dikatakan sudut yang standard telah ada, namun kadar sebenar altitud matahari bawah ufuk yang mewakili sudut ketika muncul fajar atau akhirnya senja, masih dalam kajian lanjutan bagi penggunaan di Malaysia.

Penggunaan altitud berdasarkan negara lain adalah kaedah yang tidak sesuai kerana lain negara lain kadarnya, terutama negara di latitud lebih tinggi.

Rumusannya, kaedah yang digunakan bagi menentukan waktu Isyak dan Subuh di negara ini masih berasas, dan sepatutnya tidak menjadi persoalan pihak tertentu. Pemerhatian sendiri tanpa ilmu yang jelas tentang kaedah yang sebenar, hanya membawa kita kepada kekeliruan yang lebih ketara. Justeru, syor saya, pelajari ilmu falak, supaya anda boleh melakukan kajian lanjut dengan kaedah yang lebih sesuai dan betul.

- ATR

Friday, March 11, 2011

Berbahasa

Salam.

Di usia ini, saya masih lagi terkial-kial mencari susunan bahasa yang betul supaya ayat saya nanti adalah betul, maksudnya betul, dan mencapai maksud yang saya mahu. Itu termasuk juga menggunakan istilah yang betul. Harapan saya, sekalipun markah oleh guru bahasa tidaklah seratus peratus, tetapi biarlah maksud ayat tercapai, dengan markah lebih 50% tentunya.

Bagaimana? Dulu kamus bahasa dan istilah menjadi teman penulisan. Kini zaman online, segalanya hampir online. Terima kasih DBP yang menyediakan laman carian istilah, yang amat membantu saya.

http://prpm.dbp.gov.my







- ATR

Sunday, February 13, 2011

Sistem Waktu Solat

Salam.

Lama tidak menulis. Saya tidak menjadikan blog ini seperti diari harian. Biarlah ia menjadi bahan bacaan ringan, walau sesekali mungkin agak berat. Maklum sahaja, topik Ilmu Falak. Kadang kala sukar untuk meringankannya. Habis ayat, kata orang.

Setelah meneliti beberapa bacaan ringan dalam internet, suka saya merujuk artikel ini http://www.syifa-alhidayah.com/coretan_list_one.asp?id=76  yang menceritakan mengenai solat Dhuha dan waktunya. Manakala solat sunat Isyraq yang menjadi amalan sejak zaman sekolah, walau tidak istiqamah, dengan beberapa pendapat mengenainya, tidak perlu saya perpanjangkan di sini, melainkan fokus perbincangan saya kali ini hanyalah tentang waktunya, bukan tentang hukum dan kaifiatnya.

Sistem waktu solat ini telah disentuh secara umum, atau secara lalu, di dalam artikel sebelum ini Barat atau Timur?.  Cuma kali ini saya hendak perpanjangkan, atau perjelaskan lebih lanjut mengenai bagaimana sistem waktu ini disusun.


Tuesday, January 11, 2011

Berita 18SG

Salam.

Sepanjang perjalanan menggunakan kereta, pasti tidak lekang telinga dengan suara dari radio. Muzik hanya sekali sekala, kerana berita antara yang hendak didengar juga.

Hari ini terlintas di fikiran, bila mendengar laporan berita radio yang mungkin boleh mewakili berita media lain, TV dan sebagainya, termasuk akhbar apabila berita sukan terutamanya, menggunakan istilah-istilah yang cukup menarik, hingga saya terfikir untuk meletakkan istilah tersebut dalam kategori '18SG'!

Perhatikan antara lain ayat-ayat berikut (contoh) yang akan anda temui dalam berita sukan:
  1. Selangor membelasah Negeri Sembilan.....
  2. Johor mengenepikan Kelantan .... dalam pusingan kalah mati...
  3. Terengganu tewas kepada Kedah ....
  4. Sabah mengasak Sarawak...
  5. LCW menumpaskan .....
  6. Terengganu melanyak Perak....
  7. Perlis menggagalkan hasrat NS ....
  8. Melaka membenam Pahang ....
  9. Pulau Pinang tersungkur di .....
  10. Misi membalas dendam Terengganu di gelanggang lawan....
  11. Terengganu mempunyai penyerang berbisa....
  12. Dendam Pahang terbalas....
  13. Serangan bertubi-tubi Kelantan gagal ditampan...
Itu hanya beberapa contoh... mungkin banyak lagi yang sedap didengar untuk menggambar fenomena 'gah' sukan bolasepak terutamanya.. namun.. tidakkah istilah-istilah ini mungkin menyemarakkan perasaan marah, dendam dan semangat kenegerian melampau.. hingga hilang semangat kesukanan yang sepatutnya ditanam dalam diri setiap pemain dan penyokong?

Atau mungkin saya yang berfikir terlalu jauh?

Allah Maha Mengetahui....

Monday, January 3, 2011

Selamat Tahun Baharu

Tahun adalah salah satu unit sukatan masa, yang berupa hari, minggu, bulan dan tahun. Ia merupakan sukatan bagi pergerakan bumi dalam orbitnya, yang relatif kepada kedudukan matahari (takwim syamsiyah) atau kepada orbit bulan (takwim qamariyah). Bilangan tahun bertambah apabila bumi melengkapi orbitnya (tahun tropika) atau lengkap 12 kali orbit bulan (tahun qamariyah) bukanlah ulangan peristiwa secara hakiki, kerana orbit bulan dan orbit bumi adalah fenomena kecil dalam sistem orbit yang lebih besar, iaitu pergerakan matahari mengorbit pusat galaksi (tahun kosmik) yang mengambil masa kira-kira 226 juta tahun bumi.

 Disebabkan matahari berada kira-kira 26,000 tahun cahaya (laju cahaya kira-kira 292,000 km/saat) dari pusat galaksi, matahari membuat pergerakan mengorbit pada had laju kira-kira 782,000 km/jam. Bermakna itulah juga kelajuan bumi yang mengiringi matahari (jangan lupa kita di mana!). Sebagai perbandingan sahaja, pada masa yang sama bumi mengorbit matahari, berputar pada paksinya pada halaju 1770 km/jam di khatulistiwa, dan bergerak pada orbitnya pada halaju 108,000 km/jam. Lupakan angka kemudian ini. Lihat angka 782,000 km/jam di atas, iaitu kelajuan matahari bergerak. Itulah kelajuan matahari yang mengambil masa 226 juta tahun bumi untuk melengkapi orbitnya mengelilingi galaksi kita ini. Sejak bergenerasi, sejak sejarah manusia mula tertulis, hakikatnya, matahari belum lagi menyelesaikan satu pusingan orbitnya. Renungi Firman Allah swt dalam surah Yaasin ayat 38:

"Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui;"

Jika bumi dan bulan Allah swt menyebut mengenai elemen orbitnya, berbeza dengan matahari dalam ayat di atas.

Jika matahari dikatakan berusia kira-kira 4500 juta tahun (4.5 bilion tahun), yang juga dikatakan detik terbentuknya semua makhluk angkasa raya ini, bermakna sehingga kini, matahari telah melengkapkan orbit galaksi sebanyak 19 kali sahaja. Betapa besarnya alam raya ini, sehingga Allah swt menggunakan hitungan masa yang khusus bagiNya, yang jauh bezanya dengan hitungan masa yang digunakan manusia. Renungi Firman Allah swt dalam surah Al-Hajj ayat 47:






"Dan mereka meminta kepadamu (wahai Muhammad) menyegerakan kedatangan azab, padahal Allah tidak sekali-kali akan memungkiri janjiNya; dan (katakanlah kepada mereka): sesungguhnya satu hari dari hari-hari azab di sisi Tuhanmu adalah menyamai seribu tahun dari yang kamu hitung."
 
Tahun baharu hanyalah tanda aras dalam sukatan masa, hakikatnya ia adalah catatan perjalanan semua makhluk Allah swt menuju detik akhirnya......


WalLahu A'alaam bis Sowaab...
Hamba yang fakir mengakhiri nota.
Related Posts with Thumbnails