Pages

Tuesday, December 20, 2011

SBPA

Salam.

Minggu perbincangan SBPA. Taklimat di sana sini, termasuk di dalam pejabat, kantin dan pantri, malah sambil bekerja pun. Tidak termasuk dalam blog (macam ini.. huhu) dan akhbar.

Faedah tambahan yang lain mungkin menarik, dengan di selang seli ungkapan faedah terbaik untuk orang baru bekerja. Jadi terfikir pula dengan orang bawahan N1, N4, yang sudah lama bekerja, bekerja seawal usia, hingga menjelang 40an, gajinya sudah "rapat ke dinding", tiada pergerakan gaji lagi hingga pencen.

Berbual dan meneliti jadual gaji mereka ini, mereka akan mendapat faedah (bab gaji sahaja) kenaikan begini, SSB, SSM, memberikan kenaikan tahunan dalam RM30++ begitulah, SBPA memberikan kenaikan RM80 setahun. Bagi yang "rapat ke dinding", SBPA 'menjarakkan mereka dengan dinding' itu untuk beberapa tahun lagi, dengan memperolehi pergerakan gaji tahunan semula untuk 'beberapa tahun' akan datang.

Mungkin kadar peratusan kenaikan tahunan pegawai atasan dan utama yang menjadi perhatian, namun melihat situasi 'kecil' ini, kelihatan sedikit terbela. Hakikatnya, pegawai atas memang sentiasa bertuah, yang mendorong ibu bapa memastikan anak-anak masuk U walau dengan apa cara, dan berapa banyak tenaga dan usaha......

الله ربّي، يسّر ولا تعسّر


- Posted using BlogPress

2 comments:

Violet Payne said...

Great reading your blogg

Violet Payne said...

Good reaading this post