Monday, April 11, 2011

Bila Matahari Terbenam...

Salam.

Petang ini, atau boleh saja ketika ini, jika cuaca mengizinkan, anda jengah ke langit, mungkin anda dapat saksikan wajah Bulan suku muda (first quarter) menghias langit. Namun, ibarat kata orang lama, bagai rembulan kesiangan, tiada siapa yang peduli.

Saksikan sekarang Bulan berada di mana. Arah mana, tinggi mana. Petang nanti, ketika Matahari terbenam, anda akan dapat pula, dengan izinNya, menyaksikan Bulan berada di langit, pada arah dan tinggi yang berbeza. Dan sepatutnya anda menyedari bahawa bulan kelihatannya telah bergerak dari Timur ke Barat. Sebabnya, putaran Bumi. Itulah yang berlaku setiap hari, pada kedudukan dan jarak yang berbeza setiap hari, malah setiap detik, sebenarnya. Tidak kira pada fasa mana pun Bulan ketika itu, Bulan tetap terbit di Timur, dan terbenam di Barat setiap hari. Apa yang membezakannya hanya posisinya berbanding Matahari.





Jika dekat dengan Matahari, Bulan sukar kelihatan. Jika jauh, seperti hari ini dan seterusnya, mudah kelihatan. Anak Bulan, adalah Bulan ketika fasa amat muda, yang sememangnya masih hampir posisinya dengan Matahari, sekaligus menjadikannya sukar kelihatan, bukan tidak boleh kelihatan.




Dengan kaedah yang betul, melihat anak bulan lebih berkesan. Namun kekangan utama kenampakan adalah keadaan cuaca dan awan. Faktor utama kenampakan negatif bagi Anak Bulan di Malaysia.

- ATR

0 comments:

Related Posts with Thumbnails