Friday, July 5, 2024

Marhaban Muharram 1446

 Selamat tahun baharu Hijrah 1446. Marhaban Muharram 1446.

Umum menyedari bahawa permulaan Zulhijjah 1445 yang lalu agak 'panas' juga keadaannya apabila Saudi memulakan tarikh 1 Zulhijjah lebih awal berbanding rata-rata jangkaan hitungan, iaitu pada 7 Jun, berbanding 8 Jun di Malaysia dan kebanyakan negara lain. Negara yang sama dengan Saudi pula lebih menggunakan kaedah 'ikut Saudi'. Terdapat juga lokasi yang memulakan 1 Zulhijjah pada 9 Jun. Perlu maklum bahawa yang memulakan pada 9 Jun adalah juga disebabkan permulaan Zulqaedah mereka juga lebih lewat, dengan kata lain, hari rukyah juga sudah berbeza.

Baik. Berdasarkan ini, kita bahagikan tarikh 29 Zulhijjah tiap lokasi tersebut;

Saudi : 29 Zjh = 5 Julai 2024

Malaysia : 29 Zjh = 6 Julai

Lokasi 3 (tidak dinamakan): 29 Zjh = 7 Julai

Kita semak waktu ijtimak bulan-matahari awal Muharram : 6 Julai 2024, jam 7 pagi waktu Malaysia, 2 pagi waktu Saudi.

Ini bermakna ketika hari rukyah (walau mungkin tiada rukyah dilakukan tarikh ini) 5 Julai di Saudi, ijtimak belum berlaku. Lihat peta visibiliti anak bulan di bawah;

Tiada imkanurrukyah pada 5 Julai.

Malaysia adalah hari ke 28 Zulhijjah, manakala Lokasi 3 hari 27.

Pada 6 Julai, menjelang maghrib di Malaysia, tempoh ijtimak ke maghrib telah melebihi 12 jam.

Lihat peta, Malaysia berada dalam zon 'ada imkanurrukyah'. Boleh nampak. Apalagi negara yang lebih ke barat Malaysia seperti Saudi.

Pada 6 Julai ini;

Malaysia = 29 Zulhijjah

Lokasi 3 = 28 Zulhijjah

Saudi = 30 Zulhijjah 

Ini yang menjadikan pentarikhan ini lebih menarik untuk dibincang dan difahami isu penting dalam penyusunan takwim dan penetapan awal bulan. Malaysia dan Saudi (Saudi 30 Muh) akan memulakan 1 Muharram pada tarikh sama, iaitu 7 Julai. Manakala Lokasi 3 masih belum melakukan rukyah kerana hari 29 adalah pada 7 julai. Seawal mungkin bagi lokasi 3 memulakan tahun baharu adalah pada 8 Julai. Apa yang lebih menarik adalah, jika Lokasi 3 melakukan rukyah, dan menggunakan kaedah rukyah hakiki, Lokasi 3 tidak dalam zon 'boleh nampak hilal' dan meneruskan Zulhijjah untuk hari ke 30 pada 8 Julai, atau ikut negara sebelah, dengan memulakan 1 Muharram pada 8 Julai, ketika negara sebelah sudah memasuki 2 Muharram.

Inilah antara isu dan fakta yang menjadi perhatian dalam aspek penyusunan takwim dunia, tentang kesepaduan sistem, model ideal dan sebagainya yang masih dibincang sehingga hari ini. Apa yang ketara dalam isu di atas adalah, rukyah hakiki tidak dapat menjadi model ideal untuk sistem takwim global. Rukyah hakiki adalah 'tool' atau kaedah empirik, tajribah untuk mendapatkan model takwim terbaik.

Wallahu a'alam.

No comments: