Pages

Wednesday, December 3, 2008

On The Way

On The Way - ringkasan SMS disebut OTW. Common word when someone especially your boss, asking 'where are you?', you'll answer that. Right? Smile.... you're on TV!

Selepas lebih 10 tahun menyaksikan laluan ke tempat kerja yang tidak banyak berubah. Seolah-olah laluan atau jalan raya tersebut adalah jalan raya dalam ujikaji. Macam makmallah agaknya bagi pihak yang bertanggungjawab.

Takkan ayat 'baru 1 orang mati eksiden kat situ..' digunakan. Jika itu benar, bermakna 1 nyawa itu adalah bahan ujikaji? Atau 'ahh.. sudah 10 orang eksiden kat jalan tu. Tentu jalan tu bahaya. Perlu diubahsuai..' turut digunakan? Baik. Orang ke 10 nyawanya lebih berharga daripada 9 orang lagi. Sekali lagi orang pertama tiada nilai. Ye lah. Takkan sorang mati terus nak modify jalan. Kos tinggi. Betul. Setuju. Tetapi soalan saya, adakah ketika jalan itu direkabentuk, kajian menyeluruh telah dijalankan? Adakah ia telah menggunakan spesifikasi terbaik dalam rekabentuk jalan? Sekurang-kurangnya telah menggunakan justifikasi yang terbaik dan termampu ketika itu, saya tidak akan mempersoalkan lagi.

Tetapi melihatkan sepesifikasi jalan tersebut dibandingkan dengan jalan lain yang dibina pada tarikh yang hampir sama, saya tidak fikir langkah terbaik telah dilakukan. Saya masih fikir ia adalah ujikaji, atau lebih keras - 'melepas batuk di tangga'.

Ya Allah - berilah hidayahMu kepada kami semua.

No comments: