Penulis mendapati wujud pemahaman yang silap (atau keliru) mengenai definisi ilmu falak, peranan dan fungsi ilmu ini yang sebenar.
Umum melihat ilmu falak (terutama istilah falak syarie) yang menjurus kepada ilmu hisab, ilmu hitungan objek angkasa untuk penentuan arah kiblat, waktu solat, takwim dan waktu sahaja, dan melihat hukum (nas al quran dan al hadith) mengenai arah kiblat, solat dan takwim sebagai elemen yang lain, atau lebih mudah - hukum asal atau hukum utama (hadaf) seperti dalam al-quran/al-hadith, manakala ilmu falak adalah wasilah kepada hadaf tersebut.
Penulis bukan pakar. Namun 'jurang' yang wujud antara ilmu falak dan hukum fiqh di atas pada pandangan penulis, antara penyebab sehingga hari ini, aspek 'rukyah' dan 'hisab' masih hangat diperdebatkan.
Mari kita buka sedikit pemikiran kita, renungkan beberapa ayat al-quran yang menceritakan mengenai alam semesta. Penceritaan tersebut tidak langsung menyentuh mengenai apa-apa hukum, melainkan hukum alam ketetapan Allah swt (Sunnatullah) untuk pengetahuan, kajian dan kegunaan (faedah) kehidupan manusia, sebagai mangkin keimanan kepada Allah swt jua.
Kajian ilmu falak mendapati penceritaan dalam al-quran adalah benar, membuktikan al-quran itu benar. Maka penceritaan dalam al-quran adalah 'hint' kepada perkembangan ilmu falak, yang dihayati sepenuhnya dalam sejarah astronomi Islam.
Pembahagian Ilmu Falak
Ilmu Falak terbahagi kepada dua bahagian,
(1) Bahagian pencerapan (observasi atau 'rukyah'), dan
(2) Bahagian matematik (hitungan atau 'hisab')
Bahagian matematik dalam ilmu falak adalah lanjutan kepada bahagian pencerapan. Hasil atau fakta) pencerapan yang dikumpul, kemudiannya dianalisis. Dapatan daripada analisis cerapan, dibentuk menjadi suatu hukum umum (Sunnatullah). Inilah dasar ilmu - mengkaji tabie makhluk, untuk memahami sunnatullah. Bahagian ini tentunya tidak mampu dikuasai oleh semua orang, sepertimana ilmu faraidh jua.
Berdasarkan penjelasan di atas, 'rukyah' dan 'hisab' sebenarnya adalah merupakan dua komponen dalam disiplin ilmu falak. Inilah maksud penulis mengenai kekeliruan definisi ilmu falak, berkenaan isu 'menerima hisab atau rukyah, atau kedua-duanya sekali?' yang masih hangat hari ini.
Menjadi ahli falak, memerlukan penguasaan kedua-dua bahagian disiplin ilmu tersebut.
WalLahu a'laam.
No comments:
Post a Comment