Pages

Thursday, July 1, 2010

Tarikh oh Tarikh

Tarikh.. kadangkala orang tidak peduli pun. Tetapi sesekali orang terlalu peduli. Ketika inilah boleh membawa kepada kontroversi. Tarikh bila? hehe.. jawab sendiri.

Ia boleh berlaku kepada tarikh yang lepas, tarikh semasa, malah tarikh akan datang. Tarikh yang lepas, melibatkan takwim sedia ada, atau takwim yang pernah digunakan ketika itu. Selalunya kes tarikh lahir. Lain di surat, lain di 'report', malah lain pulak apabila menghitungnya. Menarik lagi, lain kaedah lain pula harinya.. hehe.. nasib.. nasib..

Tarikh semasa. Ini pula tarikh sekarang. Isunya adalah bila tarikh yang sepatutnya, atau sebenarnya. Tarikh sebenar, Wallahuaa'alam bagi saya - manusia hanya berusaha. Tarikh sepatutnya, mungkin boleh dijawab. Berdasarkan anak bulan, begini dan begitu, maka hari itu sekian haribulan. Itu fakta yang ada. Berdasarkan kaedah yang diguna.

Tarikh akan datang. Ini lagi menambah perisa. Ada membenarkan. Ada yang tidak membenarkan. Menarik bukan? Namun jangan lupa, sesungguhnya Allah swt telah permudahkan alam bagi manusia untuk melakukan urusan hidup. Justeru betapa perintah Allah swt itu dipatuhi alam (kecuali manusia yang selalu lalai) hingga apabila ketetapan Allah (sunnatullah) bahawa gerhana berlaku pada detik sekian, maka ia berlaku seperti yang jangkakan. Bukan manusia yang hebat membina kereta, tetapi hebatnya Pencipta yang mengurniakan besi kepada manusia. Bukan manusia hebat menjangka gerhana berlakunya bila, tetapi hebatnya Pencipta walau saiznya gergasi berkali ganda, taatnya tidak mungkir, tidak terlajak atau terlambat sesaat dua.
Gerhana Bulan Separa 26 Jun 2010 (Kuala Terengganu)
Allahu Akbar.

No comments: