Pages

Thursday, May 3, 2012

when the star lit the night

Salam.

"When the night is lit by the star"

Lama tidak berkalam di sini. Ketika menelaah buku-buku lama, terpanggil untuk berkongsi ayat 1-3 surah At-Tooriq. Perbincangan seterusnya merujuk tafsir Jalalain, kitab tafsir yang pernah dikuliah oleh Almarhum TG Hj Abdul Rahman Ahmad.

Kenapa saya ketengahkan ayat ini? Cuba semak tafsir atau terjemahan lain. Kebanyakan tafsir berbahasa Arab memberikan nama khusus kepada at-Tooriq dalam ayat tersebut, termasuk tafsir Jalalain ini. Manakala tafsir atau terjemahan lain tidak memberikan nama khusus tersebut.

Apa dia? Bintang As-Suraya/As-Syi'ra atau Sirius. Carilah Sirius dalam peta bintang, anda akan temui ia berdekatan buruj Orion (sebelah timur). Merupakan bintang paling cerah di angkasa. Bintang paling cerah di malam hari. Tidak termasuk planet. Jika mengambil maksud terakhir tafsir ayat 3, planet cerah juga boleh termasuk dalam kategori at-Tooriq ini.

Apa yang jelas ialah, ahli tafsir menyebut bahawa bintang cerah ini mampu menyinari malam yang gelap. Berpeluangkah kita merasai suasana yang sedemikian? Terokailah...



No comments: