Monday, February 24, 2014

Jom Tambah Ilmu

Salam sejahtera pembaca budiman.

Lama tidak menaip di sini. Setiap yang berlaku di sekeliling kita dan sekitar alam 'maya', hampir semuanya telah dibincangkan di sini, atau di laman pautan rakan-rakan, atau di mana lagi yang tidak dapat saya senaraikan. Perkara yang sebenarnya hanya ulangan. Lalu komen berkaitannya juga adalah ulangan. Namun disebabkan sesetengah kita 'baru membacanya, atau baru memperolehnya', jadilah ia 'baharu' baginya. Sayangnya, bagi sesetengah yang 'ahli' tentangnya, terpaksa mengulas untuk entah kali ke berapa. Itulah 'ilmu', makin diulang, makin berulang, tetapi percayalah, ulangan menjadikan kita lebih matang, lebih berkeyakinan, lebih upaya dan bahan apabila memberi ulasan. Soalan tambahan, 'laratkah?'.... hehe

Suatu maklumat 'baharu' yang datang kepada kita, kita akan sambut dengan tiga jawapan atau ulasan;

  1. Yakin
  2. Tidak Yakin
  3. Belum Yakin
Yakin/Tidak/Belum ini pula didasari dua asas;

(1) Berdasarkan ilmu sendiri, atau
(2) Berdasarkan kandungan maklumat itu sendiri (atau pembawanya).

Asas 1 ini disebut pepatah 'jauhari jua mengenal manikam'. Namun, bagaimana cara orang berilmu menerima ilmu baru? Ilmu yg dia masih belum arif tentangnya? Disinilah peranan ilmu mantik atau ilmu logik. Disinilah ilmu hadis memainkan tugas. Kaedah atau metodologi yang betul semasa membuat penilaian.

Asas 2 juga menghampiri ilmu logik, namun secara asas sahaja. Menggunakan logik mudah, berdasarkan pemikiran pintar tahap orang biasa. Sesuatu yang kedengaran 'macam tak logik je' perlu ditangguh penerimaan sehingga datang bukti atau penjelasan lebih meyakinkan. Kemahiran atau kepandaian pembawa maklumat memanipulasi keadaan selalu mendorong penerimaan sekalipun ia 'macam tak logik je'.

Sebagai umat Islam, kita impikan syurga. Justeru tindakan kita biarlah sebagai 'bakal ahli syurga'. Jika ayat ini bunyinya seperti gurauan, tanpa sedar, mungkin syurga dan neraka masih seperti gurauan bagi anda. Belajar berilmu.

WalLahu a'laam.

Alfakir menekan noktah.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails