Monday, February 23, 2009

What's in the sky

In the sky. Di dalam eh. Apa ada di langit. Langit ada bintang, bulan, matahari. Melihat dari bumi. Empat perkara ini sahaja dalam bahasa melayu. Bila lihat meteor... amender meteor? hehe.. keluar istilah tahi bintang. Sedap je kata bintang tu berak. Macam tahi minyak.

Bila dah sekolah jumpa istilah planet. Dah diMelayukan istilah tu. Jadi takde le istilah planet dalam bahasa melayu eh?

Lain dari itu? Ada nebula. Ada komet. Ada partikel angkasa (sky debris). Ada apa lagi.. apa yang aku tak tahu... cari lagi lah.

Menyentuh tentang sky debris, rupanya Surah Saba' ayat 9 ada sebut pasal ni.



Jadi... Al Quran dah cerita pasal objek angkasa yang boleh memusnahkan makhluk bumi...

Orang Melayu tahu tentang ini bila? sejak orang putih perkenal subjek sains ke?

ish ish ish.. sedihkan?

3 comments:

Shahrin Ahmad said...

gumpalan = debris angkasa?

Shahrin Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
ATR said...

terjemahan lain menyebut begini "Kami gugurkan atas mereka ketul-ketul dan serpihan-serpihan dari langit (yang akan membinasakan mereka)"

english "fragments from the sky"

Related Posts with Thumbnails