Wednesday, August 26, 2009

Bila puasa, bila raya

Soalan maut tiap kali menjelang awal ramadhan dan syawal. Awal Zulkaedah lain sikit. Sebab raya 10hb. stress tak tinggi macam nak raya puasa. Kut raya 'dan dan', susah terkejut tergempar nak buat itu ini.

Tahun 1430 ni, agak menarik.

Isunya sama - anak bulan. Agak-agak anak bulan ada ke tidak? Agak-agak.

Cuba tukar ayat tu jadi begini:

1) Agak-agak matahari dah atas kepala belum? Nak solat Zohor ni.
2) Agak-agak dah fajar sadiq belum? Nak solat subuh ni.

nak sedap lagi...

1) Agak-agak zohor nanti matahari dah atas kepala belum?

Ada ke soalan begini?

Takde? Apa sebab takde? Tengok jam. Peduli dengan matahari. Kita yakin (atau tidak tahu pun) yang matahari sentiasa menurut jadual pergerakan yang ditetapkan, yang kita manusia diberi izin untuk mengetahui jua jadual tersebut, lalu kita pun bolehlah membuat jadual untuk kita sendiri - jadual waktu solat - contohnya.

Anak bulan - adalah bulan fasa sabit paling muda dalam kitaran fasa bulan untuk satu bulan qamariah. Jika bulan suku muda adalah bulan bagi malam ke 7/8 qamari, bulan purnama malam ke 14/15 qamari, bulan suku tua malam ke 21/22 qamari, bulan sabit termuda ini (anak bulan/hilal) adalah pada malam 1 qamari. Oleh kerana satu bulan qamari adalah 29 atau 30 hari, maka anak bulan boleh wujud pada petang hari ke 29 atau hari ke 30.

Bulan, seperti matahari, terbit di ufuk timur dan terbenam di ufuk barat setiap hari. Namun perbezaan masa terbit terbenam harian berbanding dengan matahari begitu besar, 50 minit hingga 1 jam sehari, dibandingkan dengan matahari. Contoh:

19 Ogos 2009
Matahari terbit 7.03 pagi, bulan terbit 5.38 pagi
Matahari terbenam 7.21 malam, bulan terbenam 6.15 petang
(bulan terbit dahulu, terbenam pun dahulu)

20 Ogos 2009
Matahari terbit 7.03 pagi, bulan terbit 6.38 pagi
Matahari terbenam 7.20 malam, bulan terbenam 7.14 petang
(bulan terbit dahulu, terbenam pun dahulu)

21 Ogos 2009
Matahari terbit 7.03 pagi, bulan terbit 7.38 pagi
Matahari terbenam 7.20 malam, bulan terbenam 8.04 malam
(bulan terbit kemudian, terbenam pun kemudian - selepas matahari terbenam, bulan belum terbenam untuk wujud sebagai anak bulan, iaitu bulan sabit bagi malam 1 Ramadhan)

Berdasarkan maklumat di atas, sebenarnya kita boleh mengagak, bila bulan akan terbenam pada 22 Ogos, iaitu - matahari terbenam masih lingkungan 7.20 malam bila berbuka kali pertama, manakala bulan kira2 jam 9 malam. Bulan yang kita lihat pada ketika ini adalah bulan yang sudah berusia 1 hari lebih, kerana bulan sabit ini adalah bulan sabit bagi malam 2 Ramadhan. Besar kan? memanglah. dah masuk hari ke 2.

Allah jua yang Maha Mengetahui.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails