Pages

Wednesday, June 13, 2012

VLOOKUP & HLOOKUP

Salam.

Lama tidak melayan programming. Hari ini jom bincang pasal excel programming lagi. Ada seorang bertanya saya tentang vlookup, dan ia termasuk juga hlookup. Untuk programming yang saya lakukan, vlookup banyak memudahkan hitungan melibatkan aspek jadual seperti dalam falak, jadual bulan dan nama bulan sebagai contoh. Vlookup atau hlookup berfungsi untuk membuat carian data sepadan, seperti contoh di bawah.




Hlookup digunakan untuk jadual melintang (horizontal) manakala vlookup untuk jadual menegak (vertical). Dalam contoh di atas, input adalah BULAN. Ditaip dalam angka. Vlookup akan mencari padanan bagi angka bulan yang ditaip masuk, dalam jadual berdasarkan medan A1 ke B12. Vlookup diarah memilih lajur (column) 2, untuk memaparkan padanan bagi angka bulan yang dicari. Contoh di atas adalah Bulan 3. Carian vlookup pada padanan 3 adalah Mac. Perkataan "Mac" dari jadual dipaparkan di medan C15.

Maksud arahan =vlookup(B14,A1:B12,2,FALSE)

Cari nilai sepadan B14 dalam medan A1 hingga B12, pilih nilai sepadan dari lajur ke-2, dan pilih hanya nilai itu sahaja (false). Jika (true) vlookup akan cari nilai terhampir jika tiada padanan.

Mudahkan?

Nanti sambung lagi. Wassalam.

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: