Saturday, July 13, 2013

Piring Astro dan Arah Kiblat

Bismillah.

Arah Kiblat adalah arah ke Mekah, secara khususnya, arah ke Kaabah. Dari Malaysia, arahnya adalah pada sekitar bering N 67 W hingga N 70 W, atau azimut 290° hingga 293°. Jika menggunakan kompas dengan penunjuk yang ringkas, ke kanan (Utara) sedikit dari arah Barat sekitar 20°. Maklumat arah Kiblat ini boleh diperolehi menggunakan Kalkulator Falak di alamat www.falak.unisza.edu.my/calc.

Apa kaitan piring Astro dalam tulisan ini? Saya ada terbaca artikel lama (sebenarnya) yang disebar semula. Alhamdulillah atas keperihatinan. Namun, perlukan penjelasan semula jugalah jadinya. Begini.

Satelit komunikasi yang digunakan oleh pihak Astro setahu saya adalah MEASAT (maaf, saya tidak membuat kajian mendalam tentang ini, memadai dengan maklumat asas sahaja untuk teks ini. Maklumat lebih terperinci sila ke teks atau web lain, atau web Astro sendiri). Satelit- satelit yang digunakan kini ada dua jenis orbit, satelit di geostationary orbit yang kekal berada di longitud 91.5° Timur, dan khatulistiwa (latitud) 0°. Satu lagi pula berada di geosynchronous orbit yang berada di longitud yang sama, tetapi tidak kekal di latitud yang sama. Untuk penerima di Bumi (Malaysia), piring penerima dihalakan ke arah satelit yang berada di geostationary orbit untuk menerima siaran berterusan.




Melihat posisi satelit seperti peta di atas, jelas menunjukkan bahawa arah piring tentunya bukan sahaja menghala ke arah barat, bahkan sedikit ke kiri (ke selatan) dari arah barat sebenar. Arahnya juga sedikit berbeza bagi antara satu satu lokasi, seperti Perlis dengan Johor.

Sekitar 90an, hingga awal tahun 2000, kalau tidak silap, ketika itu satelit yang digunakan berada lebih utara dari khatulistiwa, menjadikan arah hadap piring lebih kurang ke arah Langkawi, dan kebanyakannya akan hampir dengan arah Kiblat. Kini, ia tidak lagi begitu. Justeru, piring Astro masih boleh dijadikan rujukan, tetapi dengan memberikan pembetulan arah kiblat sekitar 30°-45° ke kanan dari arah hadap piring tersebut.

Moga bermanfaat. Wallahua'alam.

- Posted using BlogPress from my iPad

0 comments:

Related Posts with Thumbnails