Wednesday, July 10, 2013

Alkisah Anak Bulan (lagi)

Ketika turut menyertai sesi rukyah pada 8 Julai lalu, tanpa sengaja beroleh maklumat yang amat penting pada fikiran saya untuk dikongsikan bersama. Izinkan saya membincangkannya walau ilmu saya tidak seberapa. Wallahu a'alam.

Hadis yg masyhur disebut berkaitan awal puasa dan hariraya adalah hadis rukyatulhilal, yang diterjemahkan secara leluasa di media dengan maksud "berpuasalah kamu apabila melihatnya (hilal) dan berbukalah apabila kamu melihatnya (hilal)". Terjemahan lain ditulis begini "..dan berbukalah (berharirayalah) apabila melihatnya (hilal)".

Berdasarkan hadis ini, apa ilmu yang kita ada mengenai maksud hadis ini, atau apa hukum yang kita faham tentang hadis ini?

Baik. 8 Julai lalu menyedarkan saya, bahawa ada masalah juga berkaitan maksud hadis ini. Apa dia? Kisahnya begini - sekumpulan orang bergerak di jalanraya dengan kenderaan pada hari ke 30 ramadan, dek perisytiharan yang menetapkan puasa diteruskan ke hari 30. Sekitar setengah jam sebelum maghrib di perjalanan itu, mereka ternampak anak bulan (hilal). Dalam keriuhan itu, timbul kenyataan, anak bulan telah nampak dan besar, maka wajib berbuka. Sepatutnya hari ini (30 ramadan) telah jadi 1 Syawal. Maka mereka pun berbuka. Sebab?

1. Anak bulan telah besar. Penetapan 30 hari adalah silap.
2. Apabila nampak anak bulan, diperintah berbuka, maka berbukalah apabila nampak.

Sebab (1) itu biasa dengar. Sebab (2) ini yang menarik. Bila dipanjangkan cerita, nampak seperti bermaksud - tidak boleh teruskan puasa lagi sebab anak bulan telah nampak. Lalu segera berbuka. Apakah ramai yang fahamnya begini?

Tidak boleh berhenti di sini. Perlu dijelaskan situasi sebenar, dan langkah patut. Baik. Ambil contoh 8 Julai. Ketika maghrib, umur bulan hanya sekitar 4 jam. Tidak dapat dilihat menerusi rukyah biasa. Tiada laporan nampak pun, setakat ini. Maghrib 9 Julai, 24 jam telah berlalu. Menjadikan umur bulan 28 jam. 28 jam menunjukkan bulan atau anak bulan bersifat 'boleh nampak dengan mudah' jika tiada awan. Situasi ini biasa sebenarnya. Apakah apabila kelihatan anak bulan sebelum maghrib 9 Julai, maka kita terus sepatutnya berpuasa ketika itu juga? Sebab sepatutnya Syaaban hanya 29 hari?

Fahami situasi ini. Belajar berilmu.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails