Pages

Tuesday, November 27, 2012

Kursus Penentuan dan Semakan Arah Kiblat

Salam.

Pada 21-24 Nov 2012 yang lalu, berpeluang mengikuti Prof Madya Dr Baharrudin mengendalikan Kursus Penentuan dan Semakan Arah Kiblat anjuran Jabatan Mufti Negeri Pahang di Kuantan.



Kursus dihadiri lebih 60 orang peserta dari pelbagai agensi di negeri Pahang ini mendedahkan peserta kepada pelbagai kaedah menentukan arah kiblat, seperti penggunaan teodolit dan kompas, penggunaan bayang dan perisian di internet (online), termasuk kaedah asas hitungan kiblat menggunakan kalkulator.

Kursus diakhiri dengan sesi amali yang dijalankan di Masjid Tanjung Api, Kuantan. Melalui amali ini, peserta juga didedahkan dengan kelemahan penggunaan kompas di dalam premis yang ketara, di mana penggunaan kompas di beberapa sudut dalam masjid tersebut mendapati arah utara atau arah kiblat yang ditunjukkan oleh kompas tidak sama. Justeru, kompas hanya sesuai digunakan untuk tujuan sementara, seperti dalam musafir, atau anggaran arah peringkat awal sahaja, sebelum diperbetulkan dengan kaedah lain yang lebih jitu.




Arah kiblat kompas (tanda palang) sama dengan arah sebenar dari sudut dalam gambar di atas. Gambar di bawah menunjukkan arah kiblat serong dari posisi lain walau kompas yang sama.



Kesimpulan : Kompas sesuai untuk anggaran arah awal, atau penggunaan sementara ketika musafir dan sebagainya.

Terima kasih kepada Jabatan Mufti Negeri Pahang, Ust Rosli, Zaidi, Ghazali dan lain-lain. Sangat bagus.

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: