Pages

Monday, December 31, 2012

Menanti Hari Esok

Salam.

Pembaca yang dihormati,

Dari aspek tarikh, tiada beza hari ini 31/12/2012 dengan esok 1/1/2013 kerana kaedah penetapan tarikh masihi adalah jumlah hari selama empat tahun diagihkan bagi setiap bulan (48 bulan) sama ada 28 hari, 29, 30 atau 31 hari.

Manakala tarikh hijrah pula, setiap hari adalah berbeza, berbeza fasa cahaya bulan (anak bulan, sabit muda, suku, purnama, suku kedua, bulan sabit tua), setiap awal tahun hijrah berbeza pula musimnya dibanding dengan tarikh masihi, 29 atau 30 hari setiap bulan mesti tertakluk kepada fasa anak bulan, sama ada telah wujud (29) atau belum (30).



Bilangan tahun (cth:2012) merujuk kelahiran Nabi Isa علیه السلام Rasul Allah yang diberikan Injil, diutus kepada Bani Israel. Bilangan tahun (cth:1434) pula sepatutnya mengingatkan kita kepada Baginda Nabi Muhammad صلی الله علیه وآله وسلم rasul Allah terakhir yang diutuskan dengan Al-Quran, pelengkap semua kitab Allah, kepada umat seluruh alam. Umat Islam, umat yang telah menerima risalah, terkandung amanah, menyampaikan seruan Islam semampu mungkin, dengan hikmah kebijaksanaan, pengajaran yang baik, dan berbahas dengan cara yang lebih baik.



والله ولی التوفیق

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: