Pages

Sunday, January 8, 2012

Fotografi Metod 'Afocal'

Salam.
Tahun baharu.  Jika kita melihat faktor masa, kita sentiasa di masa baharu.  Setiap detik.  Demikian ulangan tahunan yang menambah bilangan tahun, adalah ulangan perkelilingan (orbit) bumi yang disebut tahun tropika, sedangkan bumi dan matahari ketika ini, berada di kedudukan baharu, di orbit matahari mengelilingi pusat galaksi, dan galaksi kita ini juga, berada di posisi baharu dalam pergerakannya... Allah jua yang maha mengetahui.

Fotografi metod 'afocal' adalah metod paling mudah.  Situasinya semasa anda mempunyai kamera kompak, dan anda berada di lokasi di mana sesi cerapan langit menggunakan teleskop sedang diadakan.  Objek langit yang terang seperti bulan dan planet cerah, yang anda boleh lihat menerusi kanta mata (eyepiece), boleh juga anda rakam menggunakan kamera anda, seperti imej di bawah.

Mudah bukan?

Cuma mungkin anda dapati hasilnya kurang memberangsangkan, imej 'blur', kabur disebabkan gegaran dek tangan anda yang 'gementar'.  Justeru, bagaimana untuk mengatasinya?  Tukar DSLR?  Bukan pilihan yang bagus ketika ini, mungkin.

Melalui google'ing', saya ketemu langkah di bawah ini.  Langkah yang saya 'fikir nak buat' tetapi tidak terbuat kerana telah memiliki DSLR.  Tetapi jika saya tidak memiliki DSLR, pasti saya buat.

Diameter kanta mata teleskop kebanyakannya 1.25 inci.  Anda boleh buat anggaran saiz berdasarkan ini. Jadikan ia saiz boleh laras menggunakan skru.  Ukur saiz kamera milik anda untuk memastikan kanta kamera sejajar dengan pusat lubang kanta mata, dengan sudut sesiku 90 darjah.






Selepas ini, jika ada apa-apa acara melibatkan cerapan langit malam, anda boleh bawa bersama 'perkakas' anda ini, untuk merakam imej lebih baik daripada menggunakan tangan 'gementar' anda.  Jika tidak sabar dengan acara yang 'entah bila', mungkin boleh bermula dengan sebuah teleskop murah, untuk melihat bulan.

Selamat mencuba.

No comments: