Pages

Thursday, September 13, 2012

Kenapa Ipad?

Kenapa Ipad? Sejak 2 tahun yang lalu, saya telah menggunakan ipad versi 1 32gb 3G. Ia membolehkan saya mencapai internet di mana jua. Berbanding laptop yang baterinya hanya tahan 2-3 jam sebelum mencari soket kuasa, ipad terus boleh digunakan sehingga hampir 10 jam secara berterusan.

Saya berpengalaman mengajar atau 'present' di hadapan kelas atau dewan. Subjek falak pula selalunya memerlukan masa beberapa slot sehari, pagi, petang, malah malam. Laptop memerlukan saya menggunakannya dengan sambungan kuasa letrik, tetapi ipad membebaskan saya darinya, terus menggunakannya hingga slot malam. Caj hanya di malam hari, selepas selesai urusan.

Satu lagi kelebihannya adalah penggunaan projektor, 'sedikit' memendekkan tempoh bateri, tetapi bila disambung, terus keluar di projektor, tanpa banyak kerenah pelbagai butang dan 'delay' untuk sambungan projektor. Menjimatkan masa. Ini termasuk sifat ipad yang hanya 'sleep', tekan butang, dan terus 'jalan'.

Diakui penggunaan lebih lama menyebabkan ia panas, agak panas macam air suam, mungkin disebabkan 'processor' yang aktif, kerana ia ketara ketika penggunaan tinggi seperti permainan dan layaran internet 3G. Ketika lain, seperti sedang menaip ini, suhu panasnya tidak ketara.

Kerja falak pula, menggunakan GPS dan perisian astronomi, saya seronok dengan Redshift yang ketika itu saya beli dengan harga 3 dolar sahaja. Banyak membantu kerja 'segera' berkaitan maklumat falak dan internet.

Menggunakan ipad versi 3, membuatkan saya tidak lagi bergantung kepada laptop untuk proses imej yang dirakam DSLR saya. Pindahkan imej, proses, dan 'post' ke internet.

Ia sesuai dengan saya dan kerja saya. Anda bagaimana?

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: