Saturday, September 15, 2012

Mencerap Bulan Sabit Tua

Salam.

Antara aktiviti Unit Falak adalah melakukan cerapan bulan fasa sabit tua. Tumpuan adalah pada selepas subuh apabila umur bulan adalah sekitar 30 ke 15 jam SEBELUM ijtimak berlaku. Sifat bulan sabit tua ini yang terbit SEBELUM matahari terbit, adalah hampir dengan sifat anak bulan (selepas ijtimak) yang terbenam SELEPAS matahari terbenam. Anak bulan, yang hanya wujud 12 kali setahun, mencerap bulan sabit fasa tua memberi peluang cerapan bulan sabit 'halus' hampir 24 kali sebulan.

Selain itu, cerapan bulan sabit tua boleh membantu justifikasi cerapan anak bulan, kerana antara faktor penting adalah masih tiada bukti bulan sabit tua dan anak bulan dapat dicerap pada hari yang sama secara visual biasa atau melalui alat optikal. Justeru, JIKA bulan sabit tua dapat dicerap atau dilihat pagi tadi, maka menurut sains, mustahil untuk petang ini anak bulan boleh dilihat.

Rekod terhampir setakat ini adalah perbezaan satu hari. Bulan sabit tua dilihat pagi semalam, dan anak bulan dilihat petang ini, di mana tempohnya melebihi 30 jam.

Jom mencerap.




- Posted using BlogPress from my iPad

0 comments:

Related Posts with Thumbnails