Pages

Tuesday, September 18, 2012

Merakam Imej Bulan Menggunakan DSLR

Salam.

Sekali lagi tentang merakam imej bulan. Kali ini fokus kepada DSLR. Sekali lagi saya nyatakan, kaedah yang akan saya kongsikan adalah pengalaman saya sendiri. Ia mungkin bukan kaedah terbaik, justeru jika anda sudi kongsikan di sini kaedah lebih baik, saya amat hargainya.

Saya menggunakan Tamron 70-300, merupakan lensa mampu milik buat masa ini. Menggunakan teleskop atau menggunakan lensa ini, tidak jauh beza. Teleskop saya f/13 fixed. Untuk merakam imej bulan dengan baik, gunakan shutter release, dan saya perlu tinggikan kadar ISO sekitar 400 hingga 1600. Imej pada 1600 agak 'kasar' berbanding 400. Pernah mencuba pada 100, tetapi 'sharpness' bulan berkurang. Nampaknya masih perlukan 'shutter speed' lebih pantas untuk imej lebih tajam. Mungkin getaran teleskop masih ada dan mempengaruhi. Untuk tingkatkan shutter speed pada f/13, kena tinggikan ISO.

Menggunakan lensa dan tripod kamera, kadar f/4 hingga 6, shutter speed lebih pantas, tetapi imej kurang tajam. Menggunakan f/8 hingga 10 nampak lebih sesuai. Cuma tingkatkan sedikit ISO untuk tingkatkan shutter speed. Bulan sebenarnya bergerak pantas, jadi rakam sepantas mungkin dengan tahap f antara 8-10 untuk ketajaman imej.

Untuk merakam kesan earthshine, dedahan lebih lama diperlukan, tetapi bulan akan kabur sebab ada gerakan. Cara lebih baik adalah lajukan shutter speed, tetapi tingkatkan ISO supaya lebih sensitif dan sempat merakam kesan earthshine. Pedulikan tentang noise (hingar). Melainkan anda menggunakan tripod jenis penjejak auto.

Agak-agak membantu tidak? Harapnya ya. :-)

Yang daif memohon tunjuk ajar.


- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: