Pages

Thursday, August 9, 2012

Lailatulqadar dari aspek sains takwim

بسم الله الرحمن الرحيم

Topik kali ini adalah Lailatulqadar. Sekian banyak Nas mengenainya boleh dirumuskan sebagai merujuk 10 malam terakhir, dengan keutamaan malam-malam ganjil.

Namun, melihat kepada situasi dan penggunaan takwim di seluruh dunia Islam, seluruh dunia boleh dibahagikan kepada dua tarikh berbeza, iaitu ketika satu bahagian memulakan Ramadhan, satu bahagian lagi tentunya menghabiskan 30 Syaaban.

Melihat situasi ini, sudah tentu apabila satu bahagian mula memasuki 10 malam terakhir, tentunya malam ke 20, satu bahagian lagi sedang memasuki malam ke 19. Jika merujuk akhir Ramadhan adalah 29 hari, tentunya pula malam 10 terakhir adalah bermula malam ke 19.

Jika satu bahagian sedang memasuki malam ganjil, sudah tentu satu bahagian lagi memasuki malam genap. Lailatulqadar pula tentunya datang pada satu malam sahaja (betulkan saya jika silap) ke seluruh dunia, bermula dari terbenam Matahari di mana-mana bahagian terpilih, dan tamat selepas selesai pekelilingan bumi, sehingga terbit fajar di lokasi terakhir.

Untuk mendapat Lailatulqadar, sudah tentu Nas bagi 10 malam terakhir yang lebih masyhur paling sesuai diamalkan, bukan amalan terpilih untuk malam-malam ganjil, kerana jika teori di atas boleh diterima, Lailatulqadar boleh datang pada malam genap juga, bergantung kepada penetapan tarikh negara tersebut.

Moga bermanfaat.

Saya yang daif menekan noktah.

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: