Pages

Friday, August 17, 2012

Tulisan Jawi...

Tulisan Jawi adalah tulisan asal bahasa dan bangsa Melayu. Bangsa Melayu meliputi sebahagian besar Asia Tenggara. Kita lihat Jawi di Vietnam, Kemboja apa lagi di Selatan Thai. Cop mohor William Farquhar (Singapura) dalam surat kepada Sultan Terengganu adalah menggunakan tulisan Jawi. Itu cerita lama.

Kini - orang Melayu ketawakan tulisan Jawi, malah mempersenda, melihat ejaan kitab agama, terutama kitab lama. Merasa pelik. Janggal. Entah apa lagi perasaan yang ada. Malah berfikir tentang 'kepandaian' orang Melayu dulu 'mengeja' dan 'membaca'.

Hakikatnya - perbandingan orang dulu (yang mengaji) membaca Jawi dengan kita, rasanya lebih kurang membandingkan 'orang putih' baca English dengan kita.

Tulisan Jawi dibaca, disebut perkataannya menurut konteks ayat. Bukan atas patah perkataan itu. Tiada beza antara 'puasa' dengan 'puas' pada perkataan, tapi berbeza dan jelas dalam ayat. Demikian hanya Jawi membezakan 'perang' dengan 'perang' dengan adanya huruf 'ya' atau tidak, apabila Rumi kehilangan 'e tanda'.

Rumi lama masih dipengaruhi Jawi. Rumi baharu yang betul-betul 'English style'.

Belajar berilmu.


- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: